Dlaczego Audi „ściemnia”? RS E-tron GT jest szybszy w rzeczywistości niż na papierze

Dlaczego Audi „ściemnia”? RS E-tron GT jest szybszy w rzeczywistości niż na papierze

Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT Źródło:Audi
To rzadkość. Nowy „superelektryk” Audi, czyli RS E-tron GT ma w papierach wpisane 3,3 sekundy do setki. Tymczasem, jak sprawdziliśmy, przyspiesza regularnie i powtarzalnie w 3 sekundy.

Polska prezentacja Audi RS E-trona GT była nastawiona na pokazanie, jak dobrze prowadzi się, było nie było, ciężkie auto. Na placu manewrowym Driveland i pod okiem mistrza Polski Tomasza Kuchara mogliśmy sprawdzić, że rzeczywiście tak jest. Auto sprawnie pokonuje zakręty, nie wychyla się w nich, jest piekielnie szybkie, a jego systemy doskonale radzą sobie z płytą poślizgową, symulowaną gołoledzią, aquaplaningiem i innymi niepożądanymi z punktu widzenia kierowcy zjawiskami.

Audi szybsze na żywo

To, co zaskoczyło nas najbardziej, to jednak mijanie się Audi z prawdą. Oczywiście, to forma żartu, bo tym razem Audi okazało się lepsze na żywo niż w deklaracjach. Na papierze, czyli w dokumentach, Audi przyspiesza do setki w 3,3 sekundy. Tymczasem my kilkukrotnie sprawdziliśmy to, z trzema osobami na pokładzie (kierowca i dwóch pasażerów, dodatkowe 180 kg ponad normę). I wyszło za każdym razem 3,0 sekundy.

Najważniejsze cechy E-trona GT

To tylko jedna z niespodzianek, bo jak się okazuje, RS E-tron GT ma ich w sobie wiele. Oto najważniejsze w naszej opinii fakty na temat tego auta.

  • Audi RS E-tron GT nie wygląda jak elektryk. Ma sportowe proporcje: duży szeroki rozstaw kół, niską sylwetkę i szeroki rozstaw osi.
  • Wóz ma niski współczynnik oporu powietrza (0,24). Jego aktywna aerodynamika (z możliwością otwierania i zamykania wlotów powietrza), a także poszerzony spojler tylny, zamknięte podwodzie i szeroki dyfuzor pozwalają zwiększać zasięg.
  • Długość auta to 4,99 m; szerokość: 1,96 m; wysokość: zaledwie 1,41 m. Tylny bagażnik ma pojemności 405 l.
  • Reflektory diodowe Matrix to standardowe wyposażenie RS E-trona GT i opcja w E-tronie GT quattro. Reflektory diodowe Matrix ze światłem laserowym dwukrotnie zwiększające zasięg świateł drogowych (dostępne są opcjonalnie w obu modelach).
  • Auto ma elektryczny napęd na cztery koła z dwoma silnikami elektrycznymi stale wzbudzanymi magnesami trwałymi (PSM) – po jednym na osi przedniej i na tylnej.
  • Audi E-tron GT quattro ma całkowitą moc wyjściową476 KM i moment obrotowy 630 Nm, natomiast RS E-tron GT wytwarza moc 598 KM i moment obrotowy 830 Nm. Funkcja launch control zapewnia wzmocnienie mocy (tzw. boosting) do 530 KM i 646 KM na maksymalnie 2,5 sekundy.
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. na papierze trwa 4,1 sekundy lub 3,3 sekundy (wersja RS), prędkość maksymalna to 245/250 km/godz. Sprawdziliśmy to, jest szybciej.
  • Zasilanie to akumulator litowo-jonowy o pojemności netto 86 kWh (brutto 93 kWh) i poziom napięcia 800 V.
  • Ładowanie prądem zmiennym o mocy 11 kW w standardzie; wkrótce po wprowadzeniu modeli na rynek dostępne będzie ładowanie z mocą 22 kW; ładowanie prądem stałym o mocy do 270 kW w standardzie.
  • Zasięg ponad 488 km. Bardzo krótki czas ładowania: zaledwie 5-minutowe ładowanie zapewnia przejechanie dystansu 100 km.
  • Opcjonalnie tarcze hamulcowe z powłoką z węglika wolframu (wyposażenie standardowe w modelu RS). Tarcze hamulcowe z materiału ceramicznego wzmacnianego włóknem węglowym jako opcja w przypadku obu modeli.
  • Koła o średnicy od 19 do 21 cali, w większości o aerodynamicznej stylistyce; koła 20- i 21- calowe z aerodynamicznymi łopatkami
  • W wyposażeniu standardowym: Audi virtual cockpit plus (12,3 cala), wyświetlacz MMI touch (10,1 cala), a także sterowanie głosem z przetwarzaniem języka naturalnego z połączeniem internetowym; opcjonalny wyświetlacz danych na szybie head-up display.
  • Ceny: Audi RS E-tron GT: 594 000 zł, Audi E-tron GT: 440 000 zł.

Czytaj też:
Początek 2021 roku. Porsche sprzedają się jak świeże bułeczki

Galeria:
Audi RS e-tron GT
Źródło: Auto WPROST.pl / Audi