Wiemy, które polskie miasto jest najbardziej przyjazne dla kierowców

Wiemy, które polskie miasto jest najbardziej przyjazne dla kierowców

Polska z lotu ptaka, zdjęcie ilustracyjne
Polska z lotu ptaka, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / g_art08
Tegoroczna edycja rankingu najbardziej przyjaznych miast dla kierowców wykazała, że pierwsze miejsce bezapelacyjnie należy do Lublina (kategoria miasto powyżej 300 tys. mieszkańców) i Częstochowy (kategoria średnie miasto od 180-300 tys. mieszkańców).

Zestawienie zostało utworzone na podstawie przyznawania ocen w ośmiu analizowanych kategoriach, m.in.: cen paliw i OC, warunków parkowania, średniej prędkość jazdy i ilości kolizji. Ranking najbardziej przyjaznych miast dla kierowców zrealizowany został przez Oponeo, we współpracy z Yanosikiem.

Pierwsze miejsce po raz czwarty obronił Lublin

– W grupie dziewięciu największych miast po raz kolejny bezkonkurencyjny okazał się Lublin, który zdobył 44 punkty. To już czwarte zwycięstwo z rzędu – mówi Wojciech Topolewski, dyrektor marketingu Oponeo.pl. – Lublin to miasto, które stwarza najlepsze warunki do jazdy samochodem. Nie bez powodu broni pierwszego miejsca po raz czwarty w naszym zestawieniu. Zdecydowanie powinien je odwiedzić każdy zmotoryzowany – komentuje Julia Langa z Yanosika.

Drugie miejsce należy do Krakowa, Łodzi i Gdańska, które zdobyły 40 punktów. Na trzecim miejscu znalazł się Poznań z liczbą 36 punktów. Kolejne miejsca należą do Szczecina – 35 punktów, Wrocławia – 34 punkty, Warszawy – 32 punkty i Bydgoszczy – 28 punktów.

W zestawieniu średnich miast podium należy do Częstochowy, Gliwic – 44 punkty i Sosnowca – 43 punkty. Poza podium znalazły się Radom – 42 punkty, Kielce – 40 punktów, Rzeszów – 37 punktów, Białystok – 35 punktów, Katowice – 33 punkty, Gdynia – 32 punkty i Toruń – 21 punktów.

Każda z powyższych miejscowości została poddana ocenie w ośmiu różnych kategoriach: prędkość jazdy, aktualne ceny paliw, koszty związane z ubezpieczeniem, ilość kolizji, koszt wymiany opon, miejsca parkingowe, carsharing oraz infrastruktura przyjazna samochodom elektrycznym. To najistotniejsze parametry, które decydują o stopniu otwartości miasta na codzienne potrzeby kierowców.

System oceniania polegał na przyznawaniu punktów w każdej z powyższych kategorii. Miasta z liczbą mieszkańców powyżej 300 tys. mają punktację od 1 do 9, a mniejsze miejscowości od 1 do 10. Wyjątkiem jest carsharing, który daje możliwość uzyskania 4 punktów oraz koszt wymiany opon, za który można zdobyć punkty od 1 do 6. Najmocniejszym aspektem poddawanym ocenie było parkowanie i to zagadnienie zostało podzielone na 4 różne warianty.

Zwycięzcami w rankingu zostały te miasta, które zostały wyłonione na bazie zsumowania wszystkich punktów z powyższych kategorii.

Parkowanie – czysta przyjemność czy przykra konieczność?

Tegorocznymi zwycięzcami zostały aż dwa miasta: Szczecin, zajmujący po raz 4 podium w kategorii parkowania i Łódź, która zdobyła miejsce, dzięki konkurencyjną wysokością opłat za parkowanie.

W średnich miastach pierwsze miejsce zdobył Sosnowiec, pozbawiony płatnych miejsc parkingowych, co pozwala na ogromną oszczędność budżetu kierowcy. Na drugim miejscu znalazły się Kielce, które pomimo obecności płatnych stref parkowania, oferują bardzo niskie stawki za zostawienie samochodu w mieście. Na korzyść Kielc przemawiają również krótkie godziny obowiązkowych opłat, a także bardzo atrakcyjne finansowo abonamenty.

Na trzecim miejscu znalazł się Rzeszów, który prześcignął Białystok w ogólnym zestawieniu. Niestety największe problemy z parkowaniem napotkamy w Poznaniu i Toruniu, w których obowiązują bardzo wysokie opłaty wraz z długimi godzinami płatnych stref parkowania. Kierowcy muszą przeznaczyć dość dużo pieniędzy na ich uiszczenie, chociaż miasta oferują im całkiem korzystne abonamenty do wykupienia.

Safety first

Aby zweryfikować stan bezpieczeństwa różnych miast w Polsce, sprawdzona została liczba kolizji, która przypadła w 2020 roku na 1000 mieszkańców. Wśród miast o ilości populacji powyżej 300 tys. wygrał Wrocław, w którym występuje 7 kolizji drogowych na 1000 mieszkańców. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się Gdańsk, w którym naliczono 8,7 kolizji na 1000 zamieszkujących miasto. Trzecie miejsce zostało przyznane Szczecinowi, w którym na 1000 osób przypada 9 kolizji.

W średnich miejscowościach, niezmiennie na pierwszym miejscu pozostaje Radom, w którym można spotkać zaledwie 5,9 kolizji na 1000 mieszkańców. W poprzednim rankingu wynik miasta był niższy o 0,7 punktu, ale to wciąż świetne osiągnięcie. Drugie miejsce zostało przyznane Częstochowie, w której występuje 6,7 kolizji na 1000 osób, a trzecie miejsce należy do Kielc z liczbą 7,3 kolizji na 1000 zamieszkujących obszar.

Do grona najbardziej niebezpiecznych miast zaliczono: Warszawę, w której można naliczyć 15,5 kolizji na 1000 osób i należące do zbioru średnich miejscowości Katowice, z ilością 15,8 zdarzeń drogowych na 1000 mieszkańców.

Sprawna jazda to przyjemna jazda

W raporcie eksperci poddali analizie średnie prędkości, z jakimi poruszają się kierowcy na obrzeżach miast i w ich centrach (od 7 do 21, w dniach roboczych). Dane z 2020 roku mówią jasno, że najlepiej jeździ się w centrum Warszawy, Gdańska, Lublina, Katowic i Torunia. Średnia prędkość w tych miejscach wyniosła 34 km/h. Z kolei najwolniej poruszamy się w centrum Bydgoszczy (23 km/h) oraz Kielc (25 km/h). W obrębie całego miasta z najwyższą średnią prędkością jeździmy w Gliwicach (54 km/h), Białymstoku, Częstochowie i Rzeszowie (47 km/h).

Carsharing i elektromobilność

Chcąc zweryfikować otwartość miast na elektromobilność, eksperci policzyli liczbę km kw, na którą przypada jedna stacja ładowania pojazdów elektrycznych. W wielkich miastach bezapelacyjnie zwyciężyła Warszawa, w której stację spotkamy na 2,9 km kw. Na kolejnym miejscu znalazł się Gdańsk (jedna stacja na 4 km kw) oraz Kraków (stacja na 4,8 km kw).

Z lepszym wynikiem niż uzyskała stolica plasują się Katowice, z kategorii mniejszych miast. Tu stację ładowania pojazdów elektrycznych spotkamy na 2,1 km kw. Dane zostały uzyskane z serwisu PSPA – Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Carsharing to ostatnia z kategorii, które zostały ocenione w raporcie. Analizie poddano liczbę samochodów dostępnych w ofercie przedsiębiorstw carsharingowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

W tej klasyfikacji aż 4 punkty zdobył Gdańsk, a 3 punkty zostały przyznane dla Warszawy, Krakowa i Gdyni. 2 punkty otrzymał Poznań i Wrocław. Dane pochodzą z Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

Czytaj też:
Najbardziej zakorkowane miasta Polski i świata. Pandemia zmniejszyła ruch na drogach

Źródło: Oponeo.pl, Yanosik