Czy polscy kierowcy są gotowi na przesiadkę na hybrydy ładowane z gniazdka?

Czy polscy kierowcy są gotowi na przesiadkę na hybrydy ładowane z gniazdka?

Volkswagen Arteon R i Arteon R Shooting Brake
Volkswagen Arteon R i Arteon R Shooting Brake Źródło:VW
Wielu polskich respondentów jest gotowych na przesiadkę do hybryd typu plug-in. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta.

Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent. Najnowsze badanie InsightOut Lab i Volkswagena dowodzi, że hybrydy typu plug-in wpisują się w dotychczasowe przyzwyczajenia Polaków.

1/3 respondentów w Polsce korzysta z auta kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach. Przy wyborze auta ponad połowa zwraca uwagę na zużycie paliwa. Aż 80 proc. wybrałoby auto o 1/5 droższe, ale spalające o połowę mniej paliwa. Dla niemal 30 proc. największym atutem PHEV jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe średnie spalanie.

Sporadyczne korzystanie z auta i krótkie codzienne podróże

Najwięcej badanych (42 proc.) na różne sposoby korzysta z auta codziennie. Jednak niewiele mniej, bo 34 proc., potrzebuje samochodu zdecydowanie rzadziej – kilka razy w tygodniu albo jeszcze bardziej sporadycznie. Dość duża grupa, 19 proc., w ogóle obywa się bez samochodu. Natomiast dla 5 proc. stanowi on narzędzie pracy.

Badania nad hybrydami PHEV

Dla 1/3 ankietowanych, którzy korzystają z samochodu sporadycznie, hybryda typu plug-in jest dobrym rozwiązaniem. Pomiędzy kolejnymi podróżami pozostaje im dużo czasu na pełne naładowanie akumulatora. Jednak w przypadku częstszego korzystania z samochodu, PHEV nie traci na atrakcyjności. Wynika to z odpowiedzi respondentów: Polacy nawet jeśli jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dłuższych dystansach.

Według badania PSPA z 2020 r. 62 proc. ankietowanych dziennie przejeżdża samochodem mniej niż 30 km. Natomiast kolejne 26 proc. badanych mieści się w przedziale 31-50 km. Codzienne podróże są krótkie również jeśli chodzi o czas trwania. Z pilotażowego badania GUS wynika, że w 2017 r. w województwie podkarpackim w dni robocze w 51 proc. trwały one maksymalnie 15 min., a w 32 proc. od 16 do 30 minut.

Sposób codziennego korzystania z auta sprawia, że co najmniej 1/3 ankietowanych mogłaby zyskać na przesiadce do hybrydy typu plug-in. Sporadyczne korzystanie z auta jak również krótkie dystanse w praktyce oznaczają możliwość jazdy bez emisji CO2. Warunkiem jest systematyczne ładowanie akumulatora. Pod tym względem ułatwioną sytuację ma 55 proc. Polaków, ponieważ mieszka w domach.

Dla kierowców średnie spalanie jest ważne

Zdecydowana większość badanych, bo aż 79 proc., wie, że mniejsze zużycie paliwa oznacza bardziej ekologiczne auto. Z zastosowaniem tej wiedzy w praktyce jest jednak nieco gorzej. Mianowicie, 60 proc. kierowców kupując samochód zwraca uwagę na jego średnie spalanie. 19 proc. nie przywiązuje wagi do tego parametru. Natomiast aż 21 proc. nie pamięta, czy kupując auto szukało informacji na ten temat.

Badania nad hybrydami PHEV

Inwestycje się opłacają?

Mając do wyboru auto o 20 proc. droższe w zakupie, ale o 50 proc. oszczędniejsze oraz tańsze o 20 proc., ale o 50 proc. większym zużyciu paliwa, zdecydowana większość ankietowanych wybrałaby pierwszą propozycję. Hybrydy plug-in są nieco droższe od swoich odpowiedników wyposażonych wyłącznie w spalinowe silniki, ale pozwalają wyraźnie ograniczyć wydatki na paliwo.

Badania nad hybrydami PHEV

PHEV pozwala obniżyć emisję CO2 bez zmiany przyzwyczajeń

Badanie pokazuje gotowość sporej części ankietowanych do zmiany nawyków na bardziej przyjazne środowisku. Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza „Nie będę zmieniać żadnych swoich przyzwyczajeń”, a 7 „Jestem gotów zmienić większość lub wszystkie swoje przyzwyczajenia”, aż 32 proc. respondentów zaznacza odpowiedzi 6 i 7. Kolejne 30 proc. nie jest już tak zdecydowanych, ale nadal opowiada się po stronie zmian. Warto również zwrócić uwagę na 27 proc. niezdecydowanych oraz grupę niechętną zmianom, która stanowi 11 proc. badanych.

Badania nad hybrydami PHEV

Dwa razy eco: ekologia i ekonomia

Respondenci pytani o główną zaletę auta o napędzie hybrydowym typu plug-in najczęściej wskazują argumenty ekologiczne i ekonomiczne. W sumie odwołuje się do nich 52 proc. ankietowanych. 29 proc. sądzi, że główną zaletą samochodów z tym napędem jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe spalanie, a 23 proc., że niższe spalanie i niższe koszty benzyny. Badani rzadziej wskazują zalety, związane z wygodą użytkowania hybryd plug-in, do których zalicza się możliwość ładowania auta w garażu i rzadsze tankowanie.

Badania nad hybrydami PHEV

1/5 ankietowanych rozważa zakup PHEV

Z badania wynika, że 19 proc. respondentów rozważa zakup hybrydy typu plug-in, a niemal tyle samo – dokładnie 20 proc. – jest niezdecydowanych. Natomiast grupa badanych, którzy nie biorą pod uwagę zakupu PHEV jest zdecydowanie większa i wynosi aż 61 proc.

Badania nad hybrydami PHEVCzytaj też:
Po mieście na prąd. Nowy Ford Kuga PHEV

Źródło: InsightOut Lab, VW