Czy polscy kierowcy znają się na samochodach? Są wyniki badań

Czy polscy kierowcy znają się na samochodach? Są wyniki badań

Kierowca
KierowcaŹródło:Shutterstock / Minerva Studio
Panuje powszechna opinia, że polscy kierowcy są pewni siebie i przekonani o swoich wysokich umiejętnościach i wiedzy. Okazuje się, że tylko co piątego kierowcę można uznać za prawdziwego eksperta, a 40 proc. z nich konsultuje się w sprawie codziennej obsługi samochodu, bo nie wie, o co chodzi.

Co prawda badanie przeprowadzone przez ARC Europe Polska pokazuje wzrost świadomości i chęć korzystania z zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, w tym autonomicznej jazdy, to polscy kierowcy słabo znają się na obsłudze samochodu.

Eksperci, aspirujący i nowicjusze – jacy są polscy kierowcy?

Polscy kierowcy przeciętnie znają się na codziennej obsłudze samochodu. Tylko co piątego można uznać za prawdziwego eksperta (20 proc. badanych). Stosunkowo dużą grupę stanowią aspirujący, czyli kierowcy z umiarkowaną wiedzą z zakresu obsługi samochodu (38 proc.). Największą grupą kierowców są nowicjusze (42 proc.).

Aż 40 proc. ankietowanych kierowców konsultuje się w sprawie codziennej obsługi samochodu. Najczęściej w rozmowie ze znajomym/partnerem. Co ciekawe, tylko 22 proc. kierowców konsultuje się z dealerem/serwisem.

Jakie nowoczesne systemy interesują polskich kierowców?

Spośród nowoczesnych systemów bezpieczeństwa 58 proc. kierowców zna system ABS, który zapobiega m.in. poślizgowi kół samochodu podczas hamowania. Jest to także najpopularniejszy system w samochodach badanych kierowców. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem okazuje się kamera cofania (38 proc. odpowiedzi), a jedna trzecia badanych wskazała na czujniki parkowania (33 proc.).

Co ciekawe, zaraz po podstawowym wyposażeniu, badani kierowcy wybierają systemy ADAS (zaawansowane systemy wsparcia kierowcy). Rozwiązania ADAS nie są powszechnie znane, jednak 67 proc. badanych kierowców zna przynajmniej jeden z systemów wsparcia. Z jakich systemów chcieliby korzystać? Najpopularniejszy jest system ostrzegania przed niebezpieczeństwem na drodze (27 proc. odpowiedzi). Równie popularne systemy to rozpoznawanie znaków drogowych i automatyczne hamowanie awaryjne (odpowiednio 26 i 22 proc. wskazań). Co czwarty kierowca chciałby korzystać z systemu autonomicznej jazdy poziomu 3 (kierowca może zdjąć ręce z kierownicy, ale musi być gotowy do przejęcia kierowania w każdej chwili).

Niestety, tylko co dziesiąty kierowca (12 proc.) ma wiedzę na temat systemu eCall, który umożliwia szybkie manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. Jeszcze mniej osób posiada taki system w samochodzie (tylko 8 proc.). Podobnie wygląda sytuacja z bCall, który obsługuje zgłaszanie awarii lub dowolnego zapytania przyciskiem wprost z samochodu (10 proc. odpowiedzi).

Czytaj też:
Suzuki i Daihatsu dołączają do Toyoty. Będą opracowywać nowe technologie

Źródło: ARC Europe Polska