Jazda na suwak. Te błędy mogą być kosztowne, nie popełnij ich

Jazda na suwak. Te błędy mogą być kosztowne, nie popełnij ich

Korek, dojazd do pracy
Korek, dojazd do pracy Źródło:Wiener
Jazda na suwak jest obowiązkowa, tak stanowi prawo. Kierowcy popełniają jednak błędy podczas manewru, które mogą okazać się kosztowne. Jak ich uniknąć?

Od grudnia 2019 roku jazda na suwak to nie tylko zwykła uprzejmość, ale obowiązek dla wszystkich kierowców. Wynika on z przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dzięki jeździe na zamek błyskawiczny znacznie szybciej można rozładować drogowy zator i zapewnić większą płynność ruchu. To przekłada się również na bezpieczeństwo ruchu i minimalizowanie utrudnień dla kierowców.

Jazda na suwak. O tym musisz pamiętać!

Jazdę na suwak stosuj w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu i tylko w sytuacji dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych, potocznie zwanych korkami. W tym celu:

  • wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca,
  • utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok,
  • bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu,
  • jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić samochód jadący obok na kończącym się pasie ruchu.

Dość nietypowa, ale możliwa jest sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu.

Jazda na suwak. Tych błędów unikaj

Podstawowym błędem niektórych kierowców jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu. Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym.

Kierowcy, którzy jadą kończącym się pasem ruchu, nie mogą wpychać się za jednym przepuszczanym samochodem i wymuszać pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jedno auto.

Ważne, aby nie próbować zjeżdżać z kończącego się pasa ruchu wcześniej. Należy dojechać do jego końca i dopiero wtedy zmieniać pas ruchu.

Czytaj też:
Koniec z „jazdą na zderzaku”. Będą nowe przepisy

Źródło: GDDKiA