Globalne konsekwencje braku półprzewodników. Co z branżą motoryzacyjną?

Globalne konsekwencje braku półprzewodników. Co z branżą motoryzacyjną?

Fabryka części do samochodów
Fabryka części do samochodów Źródło:Stellantis
Problemy wynikające z niedoborów półprzewodników w sektorze motoryzacyjnym potrwają do końca roku, a potem jeszcze przez cały pierwszy i prawdopodobnie drugi kwartał 2022 roku, przewidują eksperci IHS Markit.

Według IHS Markit, cytowanego przez IBRM Samar utracona produkcja samochodów z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw półprzewodników osiągnęła już 1,44 miliona aut w pierwszym kwartale i 2,60 miliona w drugim kwartale. Widoczny czas przestoju w trzecim kwartale wynosi obecnie 1,60 miliona egzemplarzy, co oznacza, że w tym czasie nadal wystąpią zakłócenia na poziomie od 1,8 do 2,1 mln sztuk.

Poprawa dopiero w połowie 2022 roku

Także czwarty kwartał będzie narażony na problemy produkcyjne, które przeniosą się na pierwszy kwartał 2022 r. Dopiero drugi kwartał przyszłego roku może być okresem, w którym nastąpi stabilizacja podaży aut, a działania naprawcze rozpoczną się od drugiej połowy roku. W ciągu całego bieżącego roku, biorąc pod uwagę szacunki dla III i IV kwartału, produkcja samochodów zmniejszy się na świecie w związku z niedoborami półprzewodników od 6,3 do 7,1 mln sztuk.

Prognoza i tak jest optymistyczna

Zakłady półprzewodników znajdują się przede wszystkim w Chinach, Korei Południowej, Japonii, Singapurze, Filipinach, Indonezji, Tajlandii, Wietnamie i Malezji. W tych krajach, za wyjątkiem Singapuru i Malezji, wskaźniki szczepień wynoszą mniej niż 6 proc. Kilka krajów odnotowało wzrost średniej liczby infekcji w ciągu ostatnich 2 tygodni, a ciągłe zagrożenie COVID-19 wpływa w ogromnym stopniu na efektywność pracy tamtejszych fabryk, piszą eksperci IHS Markit. Prognoza dotycząca produkcji w 2021 roku samochodów osobowych oraz lekkich dostawczych wynosi, według IHS Markit, 80,78 mln sztuk. Stanowi to wzrost o 8,3 proc. w stosunku do poziomów z 2020 roku.

IHS Markit jest międzynarodową firmą, specjalizuje się w ekonomicznej, finansowej i przedmiotowej analizie różnych rynków oraz wspomaganiu procesów decyzyjnych u klientów biznesowych i instytucjonalnych z ponad 165 krajów.

Czytaj też:
Staną polskie fabryki Volkswagena. Co z pensjami pracowników?

Źródło: IBRM Samar, IHS Markit