Mercedes-Benz Citan: nowa propozycja w segmencie małych vanów

Mercedes-Benz Citan: nowa propozycja w segmencie małych vanów

Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz Citan / Źródło: Daimler
Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową. Nowego Citana można konfigurować na kilka sposobów i używać w miejskich dostawach i usługach.

Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy. Nowy kompaktowy van Citan będzie dostępny od połowy września 2021 r.

Design nowego Citana wyróżniają wyważone proporcje nadwozia. Muskularne barki i nadkola podkreślają moc i atrakcyjność pojazdu. Na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że samochód przynależy do rodziny Mercedes-Benz.

Wewnątrz szczególną uwagę zwraca horyzontalny kształt deski rozdzielczej. Inspiracją dla jej wygięcia był dla projektantów Mercedes-Benz profil skrzydła. Kluczowe było tutaj konsekwentne, poziome ukształtowanie. Wąskie skrzydło rozciąga się w poprzek wnętrza i daje poczucie dużej przestrzeni. Z niej wyodrębniony został zespół przyrządów. Szczelinę pomiędzy nimi wypełnia praktyczny schowek na podręczne akcesoria.

Wiele zastosowań i wygodny załadunek

Nowy Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Model zostanie wprowadzony na rynek jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) nowy Citan oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).

Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.

Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest również dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają codzienne użytkowanie Nowego Citana.

Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, nowy Citan furgon dostępny jest również z wersją składaną. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pilota przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.

Samochód został również wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna Thermotronic, funkcja rozruchu Keyless-Go oraz elektryczny hamulec postojowy.

Furgon i Tourer będą dostępne w liniach wyposażenia Base i Pro. W przypadku linii Base klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia Pro łączy w sobie reprezentacyjny design z dodatkową funkcjonalnością.

Nowoczesne i ekonomiczne silniki

W momencie wprowadzenia na rynek gama silników Nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są dobre właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz ekonomiczność. W celu uzyskania lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.

Wersja elektryczna eCitan

Elektryczny eCitan zostanie wprowadzony na rynek w drugiej połowie 2022 roku. Ten w pełni elektryczny wariant modelu Citan dołączy do portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz Vans obok eVito i eSprintera. Oczekiwany zasięg wyniesie około 285 kilometrów. Zgodnie z założeniami na stacjach szybkiego ładowania, ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmie 40 minut. Co istotne, jeśli chodzi o wymiary przestrzeni ładunkowej, ładowność i dostępność wyposażenia, klient nie musi iść na żadne ustępstwa w porównaniu do pojazdu z konwencjonalnym silnikiem. Dla eCitana dostępny będzie nawet hak holowniczy.

Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery, systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach Mercedesów Klasy C i Klasy S, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy.

Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowe modele Citan są standardowo wyposażone w asystenta ruszania pod górę, asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu Attention Assist oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: aktywny asystent układu hamulcowego, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, asystent martwego punktu i asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych.

Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości Distronic, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także aktywny asystent układu kierowniczego, który pomaga kierowcy utrzymać Citana na środku pasa ruchu.

Czytaj też:
Ford E-Transit wjeżdża na europejskie drogi. Na razie sprawdzą go flotowcy

Źródło: Daimler
 0

Czytaj także