Bilans to także 260 tys. naruszeń zarejestrowanych w systemie fotoradarowym i niemal 1,8 tys. sprawdzonych autokarów wycieczkowych.
Więcej skontrolowanych autokarów wycieczkowych
Pierwsze kontrole autokarów wycieczkowych przeprowadzono tuż po zakończeniu roku szkolnego. Działania prowadzono przez cały okres wakacyjny, w punktach kontroli, miejscach odjazdu autokarów i na trasach. Inspektorzy sprawdzili 1768 autokarów. Kontrolowano przede wszystkim autokary, którymi na wakacyjny wypoczynek podróżowali najmłodsi.
Wyniki kontroli to 57 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, 14 pojazdów niedopuszczonych do dalszej jazdy oraz nałożonych 288 mandatów karnych. Stwierdzano m.in. przypadki wysyłania w trasę autokarów bez aktualnych badań technicznych, z usterkami układu hamulcowego, wyciekami płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużytym ogumieniem, czy skorodowanymi elementami układu nośnego pojazdu.
Więcej kontroli niż przed rokiem
W trakcie tegorocznych wakacji inspektorzy skontrolowali o ponad 600 autokarów więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku, ze względu na trwającą pandemię i mniejszy ruch autokarowy, sprawdzono 1155 pojazdów. Kontrole zakończyły się wtedy 6 zakazami dalszej jazdy, a w 36 przypadkach zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami inspektorzy nałożyli 161 mandatów karnych. Zarówno w tym, jak i w ubiegłym roku, nie stwierdzono przypadków prowadzenia autokarów turystycznych przez nietrzeźwych kierowców.
Niemal 260 tys. przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości
W trakcie wakacji inspektorzy CANARD, w najniebezpieczniejszych miejscach prowadzili kontrole prędkości z wykorzystaniem mobilnych urządzeń rejestrujących oraz sieci fotoradarowej. Zarejestrowano 259,6 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Warszawie, wykonujący pomiary przy ul. Spacerowej – 1,9 tys. naruszeń. Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 28 km/h, ale byli też niechlubni rekordziści. Z prędkością 136 km/h w obszarze niezabudowanym jechał kierowca, którego samochód zarejestrował fotoradar w pobliżu Lublińca. Z kolei w miejscowości Załuzie fotoradar zarejestrował samochód, którego kierowca miał na liczniku 110 km/h – przekroczył ponad dwukrotnie dozwoloną prędkość. Z niewiele mniejszą prędkością – 108 km/h w obszarze zabudowanym – poruszał się pojazd w miejscowości Stopnica. W większości – 95 proc. przypadków – sprawcami naruszeń byli kierujący samochodami osobowymi.
Ciężki transport pod kontrolą
Stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców i ich czas pracy, wagę pojazdów oraz stosowanie się kierujących do wakacyjnych ograniczeń w ruchu – m.in. te aspekty weryfikowali inspektorzy ITD w trakcie kontroli pojazdów ciężkich. Czynności prowadzono w ramach rutynowych kontroli, jak i działań o charakterze akcyjnym. Prowadzono np. cykliczne kontrole trzeźwości w ramach akcji „Trzeźwy poranek”, czy kontrole w komunikacji zbiorowej.
Od początku wakacji inspektorzy ITD przeprowadzili 26,9 tys. kontroli drogowych ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów transportu publicznego. 46 proc. kontroli dotyczyło zagranicznych przewoźników.
Ponad 34 proc. stwierdzonych w lipcu i sierpniu naruszeń dotyczyło nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących Natomiast kontrola stanu technicznego pojazdów zakończyła się m.in. zatrzymaniem ponad 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych.
Czytaj też:
Nie ma fotoradaru, ale może być mandat. Jak to możliwe?