Pilot to Dario Costa, 41-letni Włoch, zawodowy pilot wyścigowy i akrobacyjny. Projekt Tunnel Pass miał miejsce w tunelach Çatalca w ciągu autostrady Northern Marmara, na obrzeżach Stambułu w Turcji.
Pilot przeleciał od startu w tunelu do wylotu z drugiego 2260 metrów, co zajęło mu 43,44 sekundy. Średnia prędkość samolotu w tunelach wynosiła 245,07 km/h (w drugim tunelu).
70 centymetrów nad asfaltem
Samolot był oczywiście ograniczony przestrzenią. Średnio odległość wynosiła 4 m od końcówki skrzydła do ściany tunelu (po obu stronach). Lot odbywał się na wysokości minimalnie 70 cm, a maksymalnie 1,6 m nad asfaltem. W związku z tym czas reakcji pilota na zmiany strug powietrza opływających samolot wynosił poniżej 250 milisekund!
Dario Costa poleciał samolotem sportowym Zivko Edge 540 V2, z modyfikacjami. Te modyfikacje to chociażby prototypowy fotel, jak z Formuły 1, zredukowana masa, poszycie kadłuba ze sztucznej „skóry rekina" redukującej opory powietrza, poprawiającej osiągi i siłę nośną oraz laserowy system pomiarowy używany w trakcie treningu.
Pilot ustanowił rekord Guinnessa:
-
Najdłuższy lot samolotem w tunelu (1610 m)
-
Pierwszy lot samolotem przez tunel
-
Najdłuższy lot pod trwałą konstrukcją (1610 m)
-
Pierwszy lot samolotem przez dwa tunele
-
Pierwszy start samolotem we wnętrzu tunelu
Jakiego rodzaju trening musiał przejść Dario Costa przed lotem?
Kluczowe były reakcje fizyczne i psychiczne pilota. Trening Costy w Red Bull Athlete Performance Center był dwutorowy. Po pierwsze, miał na celu poprawę zdolności neurokognitywnych Dario (np. czasu reakcji) oraz zawierał symulacje. Żeby oswoić się z prędkością w tunelach, Costa otrzymał zezwolenie na wcześniejsze przejechanie przez nie samochodem z prędkością 270 km/h.
Jakiej technologii użyto podczas treningu?
Najważniejszą z technologii wykorzystanych podczas treningu była symulacja stworzona poprzez precyzyjne zmierzenie tuneli i wykonanie modeli 3D, a także stworzenie cyfrowych modeli samolotu Costy, które umożliwiły odwzorowanie rzeczywistego lotu z niezwykłą dokładnością.
Jakie były trudności i najbardziej krytyczne momenty lotu?
Według pilota, to łagodne przejście do lotu, bez zbytniego zadzierania nosa samolotu podczas startu wewnątrz tunelu i ukończenie manewru jeszcze przed jego końcem. Trudnościami były także boczny wiatr na otwartej przestrzeni pomiędzy tunelami i wlot do drugiego tunelu, gdzie zmiana warunków powodowała zwiększenie siły nośnej.
Costa po wyczynie mówi też o odczuwalnych ruchach powietrza wewnątrz drugiego tunelu i wylocie z drugiego tunelu, kiedy zmiana warunków spowodowała obniżenie siły nośnej.
Czytaj też:
Fotoradary staną w tunelu pod Ursynowem. Jest spór o formę kontroli