Czy auta na wodór są bezpieczne? Jest test Euro NCAP

Czy auta na wodór są bezpieczne? Jest test Euro NCAP

Toyota Mirai
Toyota Mirai / Źródło: TMP
Jedynym autem na ogniwa paliwowe zasilane wodorem w Europie jest w tej chwili Toyota Mirai. Organizacja Euro NCAP właśnie przeprowadziła jej test zderzeniowy.

Toyota Mirai zdobyła 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. To najwyższa ocena, która potwierdza zarówno maksymalny poziom bezpieczeństwa modułowej konstrukcji auta opartej na platformie TNGA, jaki i elektrycznego napędu wodorowego. Testy Euro NCAP wykazały także bardzo wysoką skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.

Toyota Mirai otrzymała ocenę 88 procent za ochronę dorosłych pasażerów, przy czym szczególnie warto zwrócić uwagę na wysoki poziom zabezpieczenia głowy i szyi. Bardzo dobry wynik 85 procent auto zdobyło za ochronę dzieci, 80 procent za bezpieczeństwo innych użytkowników dróg, takich jak piesi czy rowerzyści oraz 82 procent za systemy bezpieczeństwa czynnego.

Technologia wodorowa całkowicie bezpieczna

W każdym z testów zderzeniowych elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty Mirai okazał się całkowicie bezpieczny. Jest to oficjalne potwierdzenie wewnętrznych badań Toyoty, które objęły nie tylko różnego rodzaju testy zderzeniowe, ale nawet strzał z broni palnej do zbiornika wodoru.

Standard testów Euro NCAP

Badania Euro NCAP są systematycznie aktualizowane i coraz bardziej wymagające. Obejmują długą listę testów sprawdzających samochód pod kątem bezpieczeństwa pasażerów i innych użytkowników dróg oraz skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego.

Testy zderzeniowe obejmują zderzenie czołowe z prędkością 50 km/h połową szerokości samochodu, w które uderza nadjeżdżająca odkształcalna bariera, zderzenie czołowe pełną szerokością auta w sztywną barierę, zderzenie boczne z mobilną odkształcalną barierą, która uderza w drzwi kierowcy, oraz zderzenie samochodu bokiem ze słupem. W czasie tych testów sprawdzany jest wpływ kolizji zarówno na kierowcę i dorosłych pasażerów, jak i na dzieci.

Badania skutków zderzenia samochodu z pieszym obejmują wiele różnych konfiguracji z użyciem fantomu głowy i nogi osoby dorosłej oraz dziecka. W następnej kolejności sprawdzana jest skuteczność systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi i rowerzystami, z innymi samochodami, a także skuteczność układów utrzymywania pasa ruchu i aktywnych tempomatów.

Nowa Toyota Mirai

Toyota Mirai drugiej generacji zadebiutowała w Japonii w grudniu 2020 roku, a od 2021 roku jest dostępna w sprzedaży także w Polsce. Auto zastąpiło model produkowany od 2014 roku. Nowy model jest wyposażony w trzy zbiorniki wodoru, których zatankowanie pod ciśnieniem 700 barów trwa 5 minut.

Mirai to duży sedan klasy premium o długości 4 975 i rozstawie osi 2 920 mm. Samochód powstał na płycie podłogowej GA-L, największej platformie z serii TNGA, dzięki której zyskał tylny napęd, nisko położony środek ciężkości i większą odporność na zderzenia. Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna.

Czytaj też:
Gigant sfinansuje nowe technologie, które pomogą walczyć z ociepleniem klimatu

Galeria:
Toyota Mirai
Źródło: TMP, Euro NCAP
 0

Czytaj także