Przez Europę niełatwo przejechać. Sieć ładowania na unijnych drogach jest dziurawa

Przez Europę niełatwo przejechać. Sieć ładowania na unijnych drogach jest dziurawa

Ładowarki Porsche Turbo Charger
Ładowarki Porsche Turbo ChargerŹródło:Porsche
W większości państw członkowskich Unii Europejskiej dramatycznie brakuje punktów ładowania dla zelektryfikowanych samochodów, według najnowszych nowych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Wyniki pokazują, że w 10 krajach Unii Europejskiej nie ma nawet jednej ładowarki przypadającej na każde 100 km kluczowych dróg, czyli autostrad, dróg krajowych, wojewódzkich i gminnych. We wszystkich tych krajach (z wyjątkiem Węgier) udział samochodów elektrycznych w rynku wynosi mniej niż 3 proc. 18 państw członkowskich UE ma mniej niż 5 punktów ładowania na 100 km dróg, a tylko w czterech jest więcej niż 10 ładowarek na każde 100 km szos, raportuje ACEA, cytowane przez IBRM Samar.

Komisja twardo przy elektrykach

W ramach opublikowanego w lipcu 2021 roku pakietu klimatycznego pod nazwą „Fit for 55” Komisja Europejska zaproponowała, aby do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów były o 55 proc. niższe niż w 2021 r. Europejscy producenci samochodów będą więc musieli w ciągu najbliższych lat wprowadzić na rynek miliony samochodów z napędem elektrycznym, aby sprostać temu nowemu, unijnemu celowi. – Konsumenci nie będą mogli przejść na pojazdy o zerowej emisji, jeśli na drogach, po których jeżdżą, nie będzie wystarczającej liczby stacji ładowania i tankowania – ostrzega Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. – Na przykład, jeśli obywatele Grecji, Litwy, Polski i Rumunii nadal muszą przebyć 200 km lub więcej, aby znaleźć ładowarkę, nie możemy oczekiwać, że będą skłonni kupić samochód elektryczny – wyjaśnił Huitema.

ACEA zwraca uwagę na uderzający kontrast np. między Holandią, krajem z największą liczbą ładowarek (47,5 na każde 100 km dróg), a Polską, która jest ośmiokrotnie większa, ale ma zaledwie jedną ładowarkę na każde 250 km dróg.

Top 5. Kraje w UE z największą liczbą ładowarek na 100 km dróg

  1. Holandia (47,5)
  2. Luksemburg (34,5)
  3. Niemcy (19,4)
  4. Portugalia (14,9)
  5. Austria (6,1)

Top 5. Kraje w UE z najmniejszą liczbą ładowarek na 100 km dróg

  1. Litwa (0,2)
  2. Grecja (0,2)
  3. Polska (0,4)
  4. Łotwa (0,5)
  5. Rumunia (0,5)

Czytaj też:
Rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce nabiera tempa

Źródło: ACEA, IBRM Samar