Wygrani i przegrani. Które marki najlepiej radzą sobie w ekstremalnie trudnych czasach?

Wygrani i przegrani. Które marki najlepiej radzą sobie w ekstremalnie trudnych czasach?

Trzy ważne auta dla Polaków: Dacia Duster, Kia Sportage i Opel Astra
Trzy ważne auta dla Polaków: Dacia Duster, Kia Sportage i Opel Astra / Źródło: Dacia, Kia, Stellantis
Po pierwsze pandemia, po drugie i nawet istotniejsze: kryzys w dostawach półprzewodników. Marki motoryzacyjne walczą w nierównej walce, niektórym idzie lepiej, innym gorzej. Poznajcie listę zwycięzców i przegranych.

Bazując na danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar sprawdził, które marki osiągnęły największe wzrosty rejestracji na rynku europejskim, a które nadal są na minusie.

ACEA podsumowała, że do końca sierpnia 2021 roku w Europie zarejestrowanych zostało 8 188 886 nowych samochodów osobowych, o 12,7 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Azjaci triumfują w Europie

Zdecydowana większość marek uzyskała lepsze wyniki od ubiegłorocznych. Analizując grupy producentów, na pierwszym miejscu znalazł się Hyundai Group (Hyundai + Kia) z wynikiem +28,3 proc., a zaraz po nim Toyota (+26,5 proc.). Największe europejskie koncerny, czyli Volkswagen Group i Stellantis, miały zbliżone do siebie wzrosty, odpowiednio: +14,5 proc. i +14,8 proc. Z kolei Renault Group (bez Nissana i Mitsubishi) zanotował spadek w wysokości 5,3 proc.

W rankingu marek największym wzrostem może pochwalić się Smart (+89,6 proc.), który w zeszłym roku po ośmiu miesiącach notował największy spadek (-84,2 proc.). Według danych ACEA, obecnie 7 marek ma słabsze wyniki od ubiegłorocznych, a największą stratę poniosła Łada (-39,7 proc.).

Zestawienie Top 10 marek z największymi wzrostami:

  1. Smart + 89,6
  2. Alpine +60,7
  3. Jeep +32,7
  4. Lancia +30,9
  5. Kia +28,9
  6. Hyundai +27,8
  7. Toyota +27,6
  8. Land Rover +25,6
  9. Mazda +25,2
  10. Seat +24,9

Zestawienie Top 10 marek z największymi spadkami (lub słabymi wzrostami):

  1. Łada -39,7
  2. Mitsubishi -31,7
  3. Alfa Romeo -15,4
  4. Renault -10,7
  5. Honda -8,9
  6. Nissan -5,2
  7. Ford -1,5
  8. Mercedes +1,1
  9. DS +2,0
  10. Porsche +3,5

Czytaj też:
Europa potężnie dołuje. Jest popyt, ale nie ma podaży

Źródło: ACEA, IBRM Samar
 0

Czytaj także