Samochody hybrydowe Toyoty. Jak działa w nich napęd AWD-i?

Samochody hybrydowe Toyoty. Jak działa w nich napęd AWD-i?

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross Źródło: TMP
Samochody hybrydowe Toyoty, Yaris Cross, RAV4, Highlander i inne, mają napęd na cztery koła. Jednak działa on zupełnie inaczej, niż konwencjonalne rozwiązanie tego typu. Wyjaśniamy jak.Yaris Cross to zupełnie nowy SUV w gamie Toyoty. Jest on wyposażony w napęd elektryczny AWD-i. Jak działa ten mechanizm?

Inteligentny napęd AWD-i to sterowany przez komputer rozbudowany układ hybrydowy, w którym tylna oś jest napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu nie ma żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Skąd takie rozwiązanie? Bo Toyocie chodziło o to, by hybrydy firmy z AWD-i zużywały niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem na przód.

Toyota Yaris Cross

Cały system sterowany komputerem

Układ hybrydowy przy przedniej osi składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest zatem trzecią jednostką elektryczną w aucie. Pracą tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera, dzięki któremu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii.

Toyota Yaris Cross

Jak działa napęd AWD-i?

Silnik napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu, zwiększając przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60.

Toyota Yaris Cross

Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania. AWD-i wyraźnie poprawia własności jezdne i daje możliwość ciągnięcia sporej przyczepy. Ogranicza też straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa, niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła.

Specjalne tryby pracy systemu

Skuteczność napędu AWD-i zwiększają specjalne tryby jazdy Trail i Snow. Tryb Trail ułatwia jazdę po nierównej drodze, gdy jedno z kół traci kontakt z podłożem. System automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekazuje moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność. W trybie Snow układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pomóc w ruszaniu lub przyspieszaniu na śniegu i lodzie.

Toyota Yaris Cross

Napęd AWD-i pojawił się po raz pierwszy na polskim rynku w 2016 roku wraz z debiutem hybrydowej odmiany RAV4 czwartej generacji. Teraz w Europie napęd AWD-i jest dostępny w modelach RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, hybrydowym Highlanderze oraz w zupełnie nowym miejskim crossoverze Yaris Cross. Każdy z nich został opracowany w architekturze TNGA.

Czytaj też:
Toyota Yaris Cross idzie w Polsce jak świeże bułeczki. Tego można było oczekiwać

Galeria:
Toyota Yaris Cross
Źródło: TMP