Jak nowe fotoradary działają na kierowców? Zmierzono to bardzo dokładnie

Jak nowe fotoradary działają na kierowców? Zmierzono to bardzo dokładnie

Fotoradar na moście Poniatowskiego
Fotoradar na moście PoniatowskiegoŹródło:Yanosik
Jak nowe fotoradary zmieniają sposób jazdy kierowców? Pokazują to szczegółowe analizy, wykonane na przykładzie nowych mierników na moście Poniatowskiego. Wniosek może być tylko jeden: urządzenia się sprawdzają.

Jeszcze w czerwcu nowe fotoradary na moście Poniatowskiego stały nieczynne i nie robiły większego wrażenia na kierowcach. Nowa inwestycja Zarządu Dróg Miejskich została przekazana we wrześniu do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który zamontował mierniki w urządzeniach.

Od września fotoradary mierzą prędkość jazdy kierowców. Ich zamontowanie znacznie przełożyło się na jakość ruchu i poprawę bezpieczeństwa. W ostatnich latach na tym odcinku doszło do około 30 wypadków, w których zginęły 3 osoby. Główną przyczyną była nadmierna prędkość.

Obecnie na moście Poniatowskiego stoi 6 fotoradarów, które według Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie działają bardzo skutecznie, a liczba kierowców, którzy przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h spadła aż 20-krotnie.

Gdzie dokładnie znajdują się fotoradary?

Nowe urządzenia można spotkać na moście po obu stronach jezdni. W kierunku zachodnim znajdują się w alei Poniatowskiego, przy wjeździe na most na wysokości Wału Miedzeszyńskiego, na wiadukcie między zabytkowymi wieżycami, na wysokości ul. Kruczkowskiego oraz na moście, przed przystankiem tramwajowym i węzłem z Wisłostradą.

W kierunku wschodnim z kolei, fotoradary zostały zamontowane w Alejach Jerozolimskich, przy wjeździe na wiadukt na wysokości Muzeum Wojska Polskiego, na wiadukcie między zabytkowymi wieżycami, na wysokości ul. Solec oraz na moście za węzłem z Wisłostradą i przystankiem tramwajowym.

Eksperci przeanalizowali średnie prędkości jazdy na moście Poniatowskiego

– Postanowiliśmy sprawdzić średnie prędkości jazdy kierowców na moście Poniatowskiego przed zamontowaniem fotoradarów, a także po pojawieniu się atrap i po oficjalnym uruchomieniu. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy godziny poranne od 7 do 9 oraz popołudniowe od 15 do 17, w których ruch jest największy, ponieważ wiele osób jedzie tym odcinkiem do pracy lub z pracy do domu – mówi Julia Langa z Yanosika.

W tabelach można zauważyć znaczne różnice w średniej prędkości jazdy, zwłaszcza na odcinku pomiędzy fotoradarami. Widoczna jest również rozbieżność w okresie przed zamontowaniem urządzeń, a także po.

Kierowcy zwolnili

Z zestawienia jasno wynika, iż średnie prędkości jazdy kierowców w stronę centrum w godzinach porannych w maju były znacznie wyższe, niż we wrześniu, po oficjalnym uruchomieniu fotoradarów. 12 maja o godzinie 7:00 w kierunku do ronda Charles’a de Galle’a kierowcy poruszali się ze średnią prędkością 45 km/h, natomiast 22 września zwolnili już do 29 km/h. W późniejszym czasie, w którym ruch jest znacznie bardziej zintensyfikowany ze względu na większą liczbę osób podróżujących do pracy, różnica ta wynosi 14 km/h.

Jak działają nowe fotoradary?Jak działają nowe fotoradary?

Ciekawym momentem było również pojawienie się atrap mierników prędkości w czerwcu – widać iż nie zrobiły one większego wrażenia na kierowcach, którzy poruszali się ze średnią prędkością od 31 km/h do 50 km/h.

Zdecydowanie większe natężenie ruchu występuje w kierunku centrum miasta, aniżeli z centrum w stronę prawobrzeża. Tutaj kierowcy w godzinach porannych poruszają się znacznie szybciej. Przed zamontowaniem fotoradarów średnia prędkość jazdy od ronda Charles’a de Gaulle’a, o godzinie 7 rano, wynosiła 45 km/h, natomiast po pojawieniu się atrap już 40-41 km/h. Po oficjalnym uruchomieniu mierników wzrosła do 46 km/h.

Kierowcy znacznie wolniej poruszali się na odcinku wiaduktu od ronda de Gaulle’a do ronda Waszyngtona. Tutaj widać już moment, w którym pojawiły się atrapy fotoradarów, spowalniające zmotoryzowanych średnio o 5-7 km/h. Z kolei po uruchomieniu mierników średnia prędkość jazdy kierowców spadła o 6-7 km/h.

Jak działają nowe fotoradary?Jak działają nowe fotoradary?

Jaka przyszłość czeka most Poniatowskiego?

W każdym kierunku mostu stoją 3 urządzenia, ich lokalizacje zostały celowo ustalone, aby jak najskuteczniej „wymuszały” na kierowcach przepisową prędkość na całej linii obiektu. To rozwiązanie tymczasowe, które ma przyzwyczaić kierowców do prawidłowej jazdy. Według informacji Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie most ma zostać przebudowany.

Czytaj też:
Uwaga kierowcy, nowe fotoradary. Gdzie w Polsce zostaną uruchomione?

Źródło: Yanosik