Toyota prezentuje zupełnie nowego crossovera Aygo X – unikalny model w segmencie A. Samochód powstał w europejskim centrum projektowym Toyoty. To oznacza, ze nowa konstrukcja uwzględnia potrzeby i nawyki korzystania z miejskich aut w Europie. Jest to więc model stworzony w Europie, dla europejskich mieszkańców miast.
Nowy najmniejszy model Toyoty został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yaris, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021, zaś drugim – zupełnie nowy crossover segmentu B, Yaris Cross.
Oryginalna stylistyka malucha
Śmiała, dwukolorowa stylistyka nadwozia Aygo X, podkreślona nowym pikantnym lakierem, tworzy całość, która z daleka zwraca uwagę. Opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że samochód wygląda bardziej sportowo. Z przodu zaawansowane technologicznie światła tworzą dla maski ramę nawiązującą do kształtu skrzydeł. Duży, nisko osadzony grill, światła przeciwmgielne i osłona podwozia zostały uformowane w motyw sześciokąta.
Dobór kolorystyki ma ogromny wpływ na stylistykę Aygo X. Aby podkreślić jego charakter, Toyota sięgnęła po kolory naturalnych przypraw, takich jak delikatna zieleń kardamonu, czerwień chilli, ciepły beż imbiru czy stonowany, niebieskawo-zielony odcień jałowca (juniper). Każdy z tych kolorów tworzy kontrastującą kompozycję z czarnym dachem i tyłem nadwozia.
Stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40 procentom długości nadwozia.
Kompaktowe auto miejskie
Nowy crossover ma długość 3 700 mm i jest o 235 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Przedni zwis jest o 72 mm krótszy niż w Yarisie. Podwozie nowego modelu umożliwia zastosowanie 18-calowych kół.
Aygo X został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się nawet po najwęższych ulicach miast. Jego promień skrętu wynosi 4,7 m, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie.
Szerokość nadwozia jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm i wynosi 1 740 mm. W wyniku tego przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm. Bagażnik również jest jednym z największych w segmencie. Jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność o 63 litry do wartości 231 litrów.
Układ kierowniczy został zoptymalizowany pod kątem jazdy po europejskich miastach i przedmieściach. Nowa, dostępna opcjonalnie przekładnia S-CVT sprawia, że Aygo X jest jednym z najbardziej zrywnych samochodów w segmencie.
Audio w trasie
Wnętrze zostało mocniej wygłuszone dodatkowymi materiałami izolacyjnymi, poprawiając o 6 procent warunki rozmowy podczas jazdy (Articulation Index). Przy projektowaniu Aygo X Toyota ponownie nawiązała współpracę z marką JBL, która opracowała dostępny opcjonalnie system audio klasy premium dostosowany do warunków panujących we wnętrzu tego modelu. System ten składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera zainstalowanego w bagażniku.
Nowy model będzie można opcjonalnie wyposażyć w składany materiałowy dach – będzie to pierwszy crossover segmentu A z takim udogodnieniem.
Nowoczesne technologie
Choć Aygo X jest małym miejskim samochodem, otrzymał wiele najnowszych rozwiązań i zaawansowanych technologii. Klienci będą mogli pozostać w kontakcie ze swoim Aygo X za pośrednictwem systemu Toyota Smart Connect i aplikacji MyT na smartfony. Dzięki aplikacji MyT będzie można sprawdzić lokalizację pojazdu przez GPS oraz obserwować statystyki jego pracy, takie jak analizy stylu jazdy, poziom paliwa czy różnego rodzaju ostrzeżenia. Komfort korzystania z auta podnosi także duży, 9-calowy ekran dotykowy, bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.
Najnowszy system multimedialny Toyoty w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację opartą na chmurze, która dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Technologia chmury umożliwia systematyczne bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzanie do niego nowych usług w trakcie używania auta, już po jego zakupie. Toyota Smart Connect oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay.
Kolejnym atutem Aygo X są zaawansowane przednie światła główne Full LED. Światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy składają się z dwóch diod otoczonych subtelną listwą świetlną, która o każdej porze dnia podkreśla charakterystyczny profil auta.
Bezpieczeństwo Aygo X
Po raz pierwszy samochód tego segmentu będzie na wszystkich rynkach bez dopłaty wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Auto otrzymuje pakiet TSS 2.5 nowej generacji, oparty na współpracy kamery i radaru. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy TSS 2.5 działają również przy dużych prędkościach.
Aygo X będzie wyposażony w nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), wraz z którą debiutuje w tym modelu system wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz system Collision Mitigation Support.
Silnik. Tylko jedna jednostka
Za napęd Aygo X odpowiada 3-cylindrowy silnik 1KR-FE o pojemności 1,0 litra. Został on udoskonalony, aby spełnić nowe europejskie normy. Według wstępnej oceny silnik Aygo X zużywa 4,7 l/100 km benzyny i emituje 107 g/km CO2.
Auto zadebiutuje w salonach Toyoty w 2022 roku.
Czytaj też:
Toyota w Polsce miażdży konkurencję. Jak to się dzieje?
Toyota Aygo X