Dla zamożnych też nie starcza samochodów. A chcą je kupować

Dla zamożnych też nie starcza samochodów. A chcą je kupować

BMW serii 2 Active Tourer
BMW serii 2 Active Tourer Źródło: BMW
Nie tylko ekonomiczne cenowo samochody znikły z rynku. Brakuje również wozów z segmentu premium. Kryzys półprzewodników dotyka równo wszystkich, niezależnie od zawartości portfela.

W dziesiątym miesiącu 2021 roku, zgodnie z podsumowaniem dokonanym przez IBRM Samar, liczba rejestracji aut premium była nieco wyższa niż we wrześniu, ale niższa w stosunku do października roku ubiegłego. Segment premium, podobnie jak reszta rynku, odczuł globalne problemy koncernów motoryzacyjnych z produkcją aut.

W październiku 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 6 310 nowych samochodów klasy premium, o 5,78 proc. więcej niż we wrześniu, ale o 13,77 proc. mniej w zestawieniu z październikiem ubiegłego roku. Wynik z października był zarazem mniejszy niż przed pandemią, gdy w tym samym miesiącu 2019 roku do baz CEPiK wpisano 7 090 samochodów klasy premium.

Załamanie rynku także w segmencie premium

„Łącznie od stycznia do października 2021 roku zarejestrowano w Polsce 74 485 aut z wyższej półki, o 24,50 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił jedynie 59 828 samochodów”, czytamy w analizie Instytutu. Wynik na koniec października 2021 roku jest lepszy od rezultatu osiągniętego w ciągu 10 miesięcy 2019, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 63 935 aut klasy premium. Ten utrzymujący się na koniec października wzrost skumulowanej liczby rejestracji to jednak w głównej mierze efekt wzrostów sprzedaży w pierwszych miesiącach bieżącego roku. Później w producentów dotkliwie uderzyły problemy z niedoborem m.in. półprzewodników i magnezu oraz załamanie się światowych łańcuchów dostaw surowców, czego skutkiem był spadek produkcji, a zatem i dostępności aut w salonach.

BMW numerem 1 

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec października 2021 roku zajęło ponownie BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 20 298 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 45,28 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane od stycznia do października modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka”, X3 oraz model X5.

Drugą pozycję utrzymało Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w ciągu 10 miesięcy 2021 roku 16 118 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 31,73 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec października 2020 roku. Najlepiej sprzedawało się Q5, na drugiej pozycji znalazło się Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale A6.

Brąz przypadł w udziale Mercedesowi. W okresie od stycznia do października 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 16 089 samochodów tej marki, o 2,67 proc. więcej rok do roku. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec października okazała się Klasa A, przed Klasą E oraz GLE.

Lexus rośnie w siłę

W Top 10 zwracają też uwagę bardzo dobre wyniki Lexusa. W ciągu dziesięciu miesięcy 2021 roku Polacy kupili i zarejestrowali 5 584 aut tej japońskiej marki, o 61,81 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Najlepiej sprzedająca się w tym okresie trójka modeli to: NX, UX oraz RX 798).

Po dziesięciu miesiącach 2021 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60. Szwedzki lider zestawienia czuje jednak coraz mocniej na plecach oddech BMW serii 3, które na koniec września mogło pochwalić się wynikiem tylko o trzy egzemplarze mniejszym. Na trzeciej pozycji znalazło się Audi Q5.

Czytaj też:
Coraz starsze auta są masowo importowane do Polski

Źródło: IBRM Samar, CEPiK