Coraz starsze auta są masowo importowane do Polski

Coraz starsze auta są masowo importowane do Polski

Import samochodów
Import samochodów Źródło: Clicktrans
Rzeką wjeżdżają do Polski samochody używane. Ich wiek przekroczył 12 lat.

Jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku 2021 roku liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była mniejsza zarówno w porównaniu do października ubiegłego roku, jak również do poprzedniego miesiąca bieżącego roku.

W październiku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 79 386 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 2,9 proc. Łącznie od początku roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 796 357 sztuk i jest o 11,8 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Według najnowszych prognoz na koniec roku import będzie oscylował w granicach 920-940 tys. sztuk.

Diesli coraz mniej, benzyna króluje

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i 4 miesiące, a w samym październiku - o 3 miesiące mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wyniósł 13 lat i 5 miesięcy. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 takich rejestracji.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w październikowym imporcie aut osobowych stanowią 41,3 proc. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,0 proc., najniższego od kwietnia 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 3 miesiące.

Top 10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 466 899 szt. (+13,5 proc.)
  2. Francja – 82 489 szt. (+19,0 proc.)
  3. Belgia – 52 034 szt. (+7,9 proc.)
  4. Holandia – 34 883 szt. (+16,4 proc.)
  5. Stany Zjednoczone – 29 833 szt. (+6,7 proc.)
  6. Włochy – 26 253 szt. (+12,1 proc.)
  7. Szwajcaria – 20 864 szt. (+10,7 proc.)
  8. Austria – 20 681 szt. (+15,7 proc.)
  9. Dania – 15 649 szt. (-7,2 proc.)
  10. Szwecja – 14 736 szt. (-3,6 proc.)

Top 10 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku:

  1. Volkswagen – 83 349 szt.
  2. Opel – 81 123 szt.
  3. Ford – 73 595 szt.
  4. Audi – 63 474 szt.
  5. Renault – 51 366 szt.
  6. BMW – 45 372 szt.
  7. Peugeot – 41 716 szt.
  8. Citroen – 36 790 szt.
  9. Mercedes – 36 191 szt.
  10. Fiat – 26 873 szt.

Top 10 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku:

  1. Audi A4 – 23 882 szt.
  2. Opel Astra – 22 947 szt.
  3. VW Golf – 21 399 szt.
  4. BMW 3 – 16 557 szt.
  5. Audi A3 – 14 655 szt.
  6. Opel Corsa – 13 655 szt.
  7. Ford Focus – 13 124 szt.
  8. VW Passat – 12 712 szt.
  9. Ford Fiesta – 11 861 szt.
  10. Audi A6 – 11 043 szt.

Czytaj też:
Toyota w Polsce miażdży konkurencję. Jak to się dzieje?

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
 0

Czytaj także