7 wskazówek, jak idealnie pokonać zakręt

7 wskazówek, jak idealnie pokonać zakręt

Pokonywanie zakrętu
Pokonywanie zakrętu Źródło:Seat
Dla wielu kierowców technika pokonywania zakrętów stanowi ogromne wyzwanie. Ekspert podpowiada, jak optymalizować tor jazdy w sposób skuteczny i bezpieczny.

Jazda krętymi drogami to zarówno przyjemność, jak i trudność. To na nich kierowcy mają możliwość sprawdzenia swoich umiejętności prowadzenia pojazdu. Niestety, bardzo często bezwładność spowodowana przeniesieniem ciężaru podczas jazdy sprawia, że zakręty okazują się wyzwaniem dla kierujących.

– Jazda samochodem, który zapewnia najlepszą przyczepność, stabilność i maksymalne osiągi, pomoże nam jeszcze pewniej poruszać się po tego typu drogach – stwierdza Ángel Suárez, menadżer ds. fizyki pojazdu w Seacie. – Warto także ćwiczyć w bezpiecznych warunkach umiejętności pokonywania zakrętów, aby nabywać doświadczenie, które przyda się w wymagających szybkiej i precyzyjnej oceny sytuacjach na drodze.

Pokonywanie zakrętu

Oto kilka prostych zasad, które pozwolą w sposób efektywny pokonywać zakręty.

1. Zapoznaj się z trasą przed wyruszeniem w drogę

Dobrego kierowcę cechuje umiejętność przewidywania wydarzeń na drodze, a znajomość pokonywanej trasy pozwala na działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Dlatego wcześniejsze przestudiowanie mapy trasy np. górskiej jest niezbędne do efektywnego prowadzenia samochodu.

2. Zadbaj o stabilność pojazdu

Jeśli konieczne jest hamowanie bądź zmiana biegów, należy to zrobić przed wejściem w zakręt. Nagłe hamowanie w ostrym zakręcie może spowodować utratę przyczepności, nawet jeśli auto wyposażone jest w ABS. – Największą stabilność można uzyskać, gdy koła samochodu są cały czas proste, a środek ciężkości jest położony niżej – wyjaśnia Suárez.

3. Dopasuj styl jazdy do warunków panujących na drodze

Prędkość oraz hamowanie należy dostosować do warunków panujących w danym momencie na drodze. Nie można pokonać zakrętu w ten sam sposób w słoneczny dzień, czy podczas nocnej jazdy. Niemożliwe jest to także przy deszczowej bądź mglistej aurze, jak i oblodzonej powierzchni.

4. Trzymaj się swojego pasa ruchu

Tor jazdy w zakręcie powinien odbywać się po możliwie jak najłagodniejszym łuku przy zachowaniu swojego pasa ruchu. W pierwszej fazie manewru prawidłowym jest trzymanie się możliwie blisko zewnętrznej krawędzi zakrętu, aby uzyskać jak najszerszy kąt widzenia. Gdy pojazd wchodzi w zakręt, należy dobrać tor jazdy tak, aby znaleźć się przy wewnętrznej krawędzi, mijając środek zakrętu przy jednoczesnym trzymaniu się swojego pasa ruchu. – Boczne drogi są zazwyczaj wąskie. System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu przy korzystaniu z takich dróg okazuje się bardzo pomocny – podsumowuje ekspert.

5. Panuj nad kierownicą

Ręce powinny być zawsze prawidłowo ułożone na kierownicy, optymalnie lewa na godzinie 9:00 i prawa na 15:00. Podczas wykonywania zakrętu jest to szczególnie ważne, ponieważ w przeciwnym razie może to utrudnić poprawę trajektorii podczas jazdy. – Kluczem jest stopniowe obracanie kierownicą, bez gwałtownych ruchów, przy utrzymaniu stałej prędkości – stwierdza Suárez.

6. Przyspiesz przy wyjściu z zakrętu

Po zakończeniu pokonywania zakrętu, gdy koła są już proste, przyspieszenie pomaga kierowcy wyjść z niego z maksymalną stabilnością i przygotować się do następnego manewru. – Tutaj, podobnie jak na wszystkich innych etapach pokonywania zakrętu, podstawowym założeniem jest płynna jazda. Teraz pozostaje nam tylko cieszyć się jazdą i widokami – zachęca Suárez.

7. Stosuj się do znaków drogowych

Wskazują one nie tylko kierunek najbliższego zakrętu, ale określają też ograniczenie, dzięki któremu kierowca potrafi dostosować prędkość do panujących warunków na drodze.

Czytaj też:
Dlaczego kierowcy nie zauważają pieszych? Co to jest „ślepota pozauwagowa”?

Źródło: Seat