Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w pięknym stylu wygrali ostatni rajd sezonu i zapewnili sobie ósme tytuły mistrzowskie wśród kierowców i pilotów. To trzeci raz w historii, gdy Toyota zdobywa komplet tytułów mistrzowskich.
Ostatni rajd sezonu 2021 potwierdził dominację kierowców w Yarisach WRC. Od pierwszego odcinka specjalnego na prowadzeniu zmieniali się Ogier z Elfynem Evansem, czyli pretendenci do tytułu w klasyfikacji kierowców. Do zmiany lidera dochodziło sześciokrotnie, a przed ostatnim dniem rywalizacji dzieliło ich zaledwie pół sekundy. Na przedostatniej próbie Brytyjczyk obrócił się i stracił kilka sekund, których nie miał szansy już odrobić. Zwyciężył Ogier, który jechał ze świadomością, że każde miejsce na podium to dla niego gwarancja ósmego tytułu w karierze, a drugiego za kierownicą Yarisa WRC.
– Ciężko jest opisać emocje, które nam towarzyszą. To był tak wyczerpujący sezon, w którym daliśmy z siebie wszystko w walce o mistrzostwo. Ale dla takich chwil to robimy. Dziękuję całemu zespołowi, bo bez nich nic nie byłoby możliwe. Ciężko pracowali na tak niesamowite wyniki. Dla mnie to wzruszający moment, bo wiem, że tu się kończy nasza wspólna kariera z Julienem. Nie mogliśmy jej zakończyć lepiej – powiedział Ogier.
Dla duetu Ogier - Ingrassia było to piąte zwycięstwo tym roku. Oprócz Rajdu Monzy wygrali też w Monte Carlo, Chorwacji, na Sardynii i w Kenii. Francuski duet zwyciężył razem łącznie w 54 rajdach w WRC. Sezon 2021 był ich ostatnim przejechanym wspólnie. Ogier wystartuje w 2022 roku w wybranych rundach z zespołem Toyota Gazoo Racing, a Ingrassia kończy swoją przebogatą karierę rajdowego pilota.
Evans i Scott Martin ukończyli rajd na drugim miejscu i dzięki nim po raz piąty w sezonie dwie załogi w Toyotach stały na najwyższym stopniu podium. Brytyjski duet był najszybszy w Portugalii i Finlandii, a rok kończy z tytułami wicemistrzowskimi wśród kierowców i pilotów.
Kluczową rolę w zdobyciu przez Toyotę mistrzostwa świata w kategorii producentów odegrali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Fińska załoga wygrała swoje pierwsze rajdy w karierze (w Estonii i w Grecji), a podczas ostatniej rundy sezonu pojechali z myślą o zespole, jadąc bezbłędny rajd i dowożąc dziewiątą lokatę. Na siódmym miejscu Rajd Monzy ukończyli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston startujący czwartym Yarisem WRC w ramach TGR WRC Challenge Program.
Toyota piąty raz mistrzem świata producentów
Toyota po raz piąty została mistrzem świata producentów w rajdach samochodowych, dzięki czemu na liście wszech czasów awansowała na trzecie miejsce. Był to drugi tytuł mistrzowski dla zespołu zdobyty z Yarisem WRC. Wygrana w Rajdzie Monzy była 26. i zarazem ostatnim zwycięstwem tego auta w rajdowych mistrzostwach świata. Od 2022 roku samochód zostanie zastąpiony przez hybrydowego GR Yarisa WRC Rally1, zbudowanego w oparciu o nowe przepisy najwyższej kategorii rajdowej.
Po Celice Yaris
Po raz trzeci w historii i pierwszy w erze Yarisa WRC Toyota zdobyła komplet tytułów mistrzowskich, czyli wśród kierowców, pilotów oraz producentów. Poprzednio dokonała tej sztuki w sezonach 1993 i 1994 z modelem Celica.
Gratulacje przesłał prezydent Toyota Motor Corporation i założyciel zespołu, Akio Toyoda: „W każdym rajdzie przynajmniej jedna załoga w Yarisie WRC zajmowała miejsce na podium. Dzięki naszym załogom każdy rajd śledziłem pełen emocji i z wiarą w zwycięstwo. Niesamowita walka dwóch załóg w Toyotach do samej mety to jak spełnienie marzeń. Gratulacje dla mistrzowskiej załogi, Sébastiena i Juliena, dziękuję kierowcom i pilotom za pracę w tym sezonie. Jari-Matti Latvala wspaniale pokierował zespołem, który z rajdu na rajd cały czas ulepszał Yarisa WRC. W ostatnim starcie samochód był lepszy niż kiedykolwiek wcześniej. Bardzo się cieszę” – napisał.
Wyniki Rajdu Monzy:
-
Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2h39m08.6s
-
Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +7.3s
-
Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Coupe WRC) +21.3s
-
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +32.0s
-
Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 Coupe WRC) +1m32.0s
-
Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Coupe WRC) +2m22.6s
-
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota Yaris WRC) +2m34.5s
-
Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Fiesta WRC) +2m50.2s
-
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +4m49.6s
-
Andrea Crugnola/Pietro Ometto (Hyundai i20 N Rally2) +9m06.9s
Czytaj też:
Rajdówka na Dakar 2022 gotowa. Oto nowa Toyota GR DKR Hilux T1+
Toyota Gazoo Racing