Zapaść na rynku trwa. Aut nie ma, sprzedaż nie ma się jak odbić

Zapaść na rynku trwa. Aut nie ma, sprzedaż nie ma się jak odbić

Toyota Pewne Auto. Salon samochodowy
Toyota Pewne Auto. Salon samochodowy Źródło:TMP
Samochody wciąż sprzedają się gorzej niż przed rokiem. Powodem nie jest brak popytu, bo ten ma się dobrze, ale kryzys półprzewodników, który hamuje sprzedaż.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony spadła w listopadzie 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po jedenastu miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 450 tys. szt. (wzrost o 5,0 proc.), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8 proc.).

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2021 roku zarejestrowano w Polsce 37 946 samochodów osobowych oraz dostawczych o dmc do 3,5 t, czyli o 20,28 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 4,05 proc. więcej niż w październiku 2021 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 11,29 proc.

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 54,36 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 17,59 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2021 r. zarejestrowano w Polsce 31 950 samochodów osobowych, o 23,34 proc. mniej niż rok wcześniej i o 2,21 proc. więcej niż w październiku 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 410 514 samochodów osobowych, o 8,93 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W listopadzie 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,6 proc.

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 58,93 proc. Największy spadek zanotowało Renault, o 19,45 proc.

Toyota liderem rynku

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 67 753 auta tej marki, o 24,75 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,50 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 918 szt., o 17,81 proc. mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,21 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 31 407 samochodów, o 2,31 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,65 proc. Na czwartej pozycji była Kia, a na piątej Hyundai.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2021 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Skoda Octavia, następnie Dacia Duster, a za nią Toyota RAV4.

Czytaj też:
Całkiem nowa Toyota bZ4X debiutuje w Europie. Dziwna nazwa, ale projekt jest bardzo dopracowany

Źródło: IBRM Samar, CEPiK