Całkiem nowa Toyota bZ4X debiutuje w Europie. Dziwna nazwa, ale projekt jest bardzo dopracowany

Całkiem nowa Toyota bZ4X debiutuje w Europie. Dziwna nazwa, ale projekt jest bardzo dopracowany

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X Źródło: Toyota
Toyota zaprezentowała w Europie model bZ4X – pierwszy zaprojektowany od podstaw samochód elektryczny marki.

Jak przekonuje Toyota, bZ4X to „komfortowy i przestronny SUV, dostępny z nowym układem napędu na cztery koła i z możliwościami terenowymi rasowego SUV-a”. Ma zaawansowane technologie – w tym nowe systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate i kompleksową ofertę leasingową, obejmującą wszystkie aspekty związane z zakupem i posiadaniem samochodu elektrycznego.

Toyota bZ4X ma napęd AWD realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Jest to pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to nisko położony środek ciężkości, wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia, które mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.

Toyota bZ4X

Stylistyka nadwozia

Nadwozie Toyoty bZ4X to minimalistyczna bryła o charakterze SUV-a, z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi, która odzwierciedla nisko położony środek ciężkości. Duże koła (do 20 cali średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.

Aerodynamika

Nadwozie zawiera elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

Toyota bZ4X

Projekt wnętrza

Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

Toyota bZ4X

Napęd i osiągi

Toyota bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy.

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Toyota bZ4X

Ładowanie i zasięg

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Bateria może zostać szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.

Elektryczny napęd na cztery koła

Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, który sprawia, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.

Toyota bZ4X

System jest wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

Systemy bezpieczeństwa czynnego nowej generacji Toyota T-Mate

Model bZ4X został wyposażony w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji.

Dzięki udoskonalonemu modułowi kamery i radaru z przodu oraz skierowanym do przodu radarom po bokach, pakiet Toyota Safety Sense 3.0 zyskał większy zasięg oraz większą skuteczność, a jednocześnie nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód na drodze w większej liczbie różnych sytuacji na drodze.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zyskał nowe funkcje wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz motocykli. Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach (ITA, Intersection Turn Assist) może teraz identyfikować pojazdy zbliżające się na dwóch sąsiednich pasach zamiast tylko na jednym, a także wykrywać ruch zbliżający się z boku na skrzyżowaniu. Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA, Emergency Steering Assist) uruchamia automatyczne delikatne hamowanie, które ułatwia utrzymanie samochodu w granicach pasa ruchu podczas wymijania przeszkody takiej jak pieszy, rowerzysta czy zaparkowany samochód.

Czytaj też:
Toyota T-Mate. Nowa generacja systemów bezpieczeństwa czynnego

Galeria:
Toyota bZ4X
Źródło: TMP
 6

Czytaj także