Zamożni kierowcy są wściekli, chcą kupować więcej aut, a tych nie ma

Zamożni kierowcy są wściekli, chcą kupować więcej aut, a tych nie ma

Audi A8
Audi A8 Źródło: Audi
Ciężkie czasy nadeszły także dla krezusów. Samochody z górnej półki mogłyby sprzedawać się dużo lepiej, bo chętnych nie brakuje. Co z tego, skoro są problemy z podażą.

Jak informuje IBRM Samar, w jedenastym miesiącu 2021 roku liczba rejestracji aut premium, była minimalnie wyższa niż w październiku tego roku ale nieco mniejsza w stosunku do listopada roku ubiegłego. Segment premium, podobnie jak reszta rynku, odczuł globalne problemy koncernów motoryzacyjnych z produkcją aut.

W listopadzie 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 6 358 nowych samochodów klasy premium, o 0,76 proc. więcej niż w październiku, ale o 5,92 proc. mniej w zestawieniu z listopadem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do baz danych 6 758 takich samochodów. Wynik z listopada 2021 roku był zarazem mniejszy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku wpisano 6 407 samochodów klasy premium.

Rok zamknie się jednak wzrostem

Łącznie od stycznia do końca listopada 2021 roku zarejestrowano w Polsce 80 843 auta z wyższej półki, o 21,41 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił jedynie 66 586 samochodów. Wynik na koniec listopada 2021 roku jest też lepszy od rezultatu osiągniętego w ciągu 11 miesięcy 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 70 342 auta klasy premium.

Bolesny kryzys półprzewodników

Ten utrzymujący się wzrost skumulowanej liczby rejestracji jest w głównej mierze efektem wzrostów sprzedaży w pierwszych miesiącach bieżącego roku. Później w producentów dotkliwie uderzyły problemy z niedoborem m.in. półprzewodników i magnezu oraz załamaniem się światowych łańcuchów dostaw surowców, czego skutkiem był spadek produkcji, a zatem i dostępności aut w salonach. Dla porównania w listopadzie 2021 r. zarejestrowano w Polsce 31 950 samochodów osobowych, o 23,34 proc. mniej niż rok wcześniej i o 2,21 proc. więcej niż w październiku 2021 r. Od stycznia do listopada 2021 roku zarejestrowano w Polsce 410 514 samochodów osobowych, o 8,93 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

BMW liderem rynku premium

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec listopada 2021 roku zajęło ponownie BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 22 301 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 42,87 proc. lepszym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane od stycznia do listopada modele w gamie bawarskiego koncernu to: seria 3, X3 i X5.

Na drugą pozycję po listopadzie powrócił Mercedes. Do listopada 2021 roku producent ze Stuttgartu zarejestrował o 1,66 proc. więcej aut. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec listopada okazała się Klasa A, przed Klasą E oraz GLE.

Na trzecią pozycję spadło Audi. Producent z Ingolstadt od początku roku zarejestrował 17 188 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 23,81 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec listopada 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-listopad 2021 roku najlepiej sprzedawało się Q5, przed Q3 i A6.

Po jedenastu miesiącach 2021 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60. Duża zanim uplasowało się BMW Serii 3, a na trzeciej pozycji znalazło się Audi Q5.

Czytaj też:
W Polsce to będzie superhit! Nowa Corolla Cross