Po te 5 samochodów w salonach w 2022 roku będą się ustawiały kolejki.
Toyota Corolla Cross
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność. Nowy model uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, kombi oraz sedan.
Samochód powstał w architekturze TNGA Toyoty. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C, co miało wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.
Masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.
Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewnia poczucie przestrzeni i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem.
Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji. Nowa generacja niewymagającego ładowania układu hybrydowego Toyoty w wersji z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) ma większy moment obrotowy i większą moc silnika elektrycznego.
Zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy.
Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.
Dacia Jogger
Rodzinny samochód Dacia Jogger pojawi się w salonach na przełomie marca i kwietnia 2022 r. Ceny tego auta zaczynają się od 63 400 zł (wersja 5-miejscowa) i 66 400 zł (wersja 7-miejscowa).
Klienci mogą obecnie wybrać jedną z dwóch wersji silnikowych Dacii Jogger: z nowym silnikiem benzynowym TCe 110 lub z dwupaliwowym silnikiem TCe 100 LPG. Dacia jest jedynym producentem oferującym kompletną gamę samochodów wyposażonych w dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG). W 2023 roku pojawi się również wersja hybrydowa.
Nowa Dacia Jogger to wszechstronny samochód, który łączy w sobie to, co najlepsze z każdego segmentu: długość kombi, przestronność kombivana oraz godne SUV-a możliwości terenowe. Dacią Jogger, w zależności od wersji, może podróżować do siedmiu dorosłych osób.
Dzięki mierzącemu 4,55 m nadwoziu i znacznemu, wynoszącemu 2,90 m rozstawowi osi Dacia Jogger oferuje najprzestronniejsze wnętrze w segmencie. W tylnej części kabiny znajduje się trzymiejscowa kanapa składana w układzie 2/3-1/3 (w drugim rzędzie) oraz dwa składane fotele, które można pojedynczo wyjąć (w trzecim rzędzie). Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej Dacii Jogger (po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń) wynosi 1 819 litrów.
Kia Sportage
Nowa Kia Sportage jest dostępna z największą, jak dotychczas, liczbą układów napędowych, których jest do wyboru aż 6, o mocy od 115 do 265 KM. Obok silników benzynowych i Diesla do wyboru są wersje hybrydowe typu Mild Hybrid, hybrydowe i hybrydowa typu plug-in. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, światła mijania i drogowe w technologii LED, klimatyzację i kierownicę pokrytą skórą.
Ceny modelu piątej generacji zaczynają się od 105 900 zł za wersję M z napędem na przednie koła i wyposażoną w 150-konny turbodoładowany silnik benzynowy T-GDI z rodziny Smartstream. Półkę wyżej znajdziemy 180-konny wariant z miękką hybrydą. Oprócz odmiany z silnikiem benzynowym nowy Sportage jest również dostępny w wersji z silnikiem Diesla, jako odmiana hybrydowa typu Mild Hybrid (z benzynową lub wysokoprężną jednostką napędową do wyboru), hybrydowa i hybrydowa typu plug-in. Ta ostatnia ma moc aż 265 KM i jest najmocniejsza w gamie Sportage piątej generacji. Jej seryjne wyposażenie obejmuje, między innymi, napęd na cztery koła i automatyczną, 6-stopniową przekładnię. Odmiana hybrydowa typu plug-in jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia – L, Business Line i GT-Line. Za tę ostatnią trzeba zapłacić 200 900 złotych.
O 9000 zł droższe są wersje Sportage wyposażone w napęd na cztery koła. 11000 zł wynosi dopłata do 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej oraz układu mikrohybrydowego Mild Hybrid z silnikiem benzynowym. W wypadku wersji hybrydowych z wysokoprężną jednostką napędową dopłata do przekładni DCT oraz układu hybrydowego typu MHEV (Mild Hybrid) wynosi 14000 zł.
Toyota Aygo X
Aygo X to nowy mały crossover Toyoty. W popularnym segmencie aut miejskich takiego wozu jeszcze nie było. Jak dowodzi Toyota, to zwinny samochód z wygodnym i przestronnym wnętrzem.
Nowy najmniejszy model Toyoty został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yaris, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021, zaś drugim – zupełnie nowy crossover segmentu B, Yaris Cross.
Śmiała, dwukolorowa stylistyka nadwozia Aygo X, podkreślona nowym pikantnym lakierem, tworzy całość, która z daleka zwraca uwagę. Opadająca ku tyłowi linia dachu sprawia, że samochód wygląda bardziej sportowo. Z przodu zaawansowane technologicznie światła tworzą dla maski ramę nawiązującą do kształtu skrzydeł. Duży, nisko osadzony grill, światła przeciwmgielne i osłona podwozia zostały uformowane w motyw sześciokąta.
Stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40 procentom długości nadwozia.
Nowy crossover ma długość 3 700 mm i jest o 235 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Przedni zwis jest o 72 mm krótszy niż w Yarisie. Podwozie nowego modelu umożliwia zastosowanie 18-calowych kół.
Aygo X został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się nawet po najwęższych ulicach miast. Jego promień skrętu wynosi 4,7 m, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie.
Szerokość nadwozia jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm i wynosi 1 740 mm. W wyniku tego przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm. Bagażnik również jest jednym z największych w segmencie. Jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność o 63 litry do wartości 231 litrów.
Układ kierowniczy został zoptymalizowany pod kątem jazdy po europejskich miastach i przedmieściach. Nowa, dostępna opcjonalnie przekładnia S-CVT sprawia, że Aygo X jest jednym z najbardziej zrywnych samochodów w segmencie.
Opel Astra Sports Tourer
Po światowej premierze kolejnej generacji Astry hatchback we wrześniu Opel pokazał bardzo wyczekiwaną wersję kombi, czyli zupełnie nową Astrę Sports Tourer.
Nowość rynkowa będzie dostępna z dwoma wersjami napędu hybrydowego z możliwością doładowania z zewnętrznego źródła prądu (plug-in), jako pierwsze zelektryfikowane kombi niemieckiego producenta.
Oprócz napędu elektrycznego pod maskę nowej Astry Sports Tourer trafią też silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 81 kW (110 KM) do 96 kW (130 KM). W przypadku wersji hybrydowej plug-in łączna moc systemu wyniesie do 165 kW (225 KM). W pojazdach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi standardowo montowana będzie przekładnia sześciobiegowa, natomiast ośmiobiegowy automat stanowi opcję w połączeniu z mocniejszymi jednostkami i zelektryfikowaną hybrydą plug‑in.
Nowa Astra Sports Tourer ma wymiary zewnętrzne 4642 x 1860 x 1480 mm (dł. x szer. x wys.) przy progu bagażnika znajdującym się na wysokości około 600 mm. Za sprawą wyjątkowo krótkiego przedniego zwisu samochód jest o 60 mm krótszy od poprzedniej generacji, ale ma znacznie większy rozstaw osi, wynoszący 2732 mm (+70 mm). Wymiar ten jest zwiększony o 57 mm w porównaniu z nową Astrą hatchback.
Bagażnik nowej Astry Sports Tourer oferuje ponad 608 litrów użytecznej pojemności przy rozłożonych tylnych siedzeniach i ponad 1634 litrów po ich złożeniu. Ponadto po złożeniu oparć tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 (wyposażenie standardowe) podłoga części bagażowej jest zupełnie płaska. Nawet w wersji hybrydowej plug-in z litowo-jonowym akumulatorem pod podłogą ustawny bagażnik ma odpowiednio ponad 548 lub 1574 litrów pojemności.
W pojazdach napędzanych wyłącznie silnikami spalinowymi przestrzeń bagażową optymalizuje opcjonalna ruchoma podłoga „Intelli-Space”. Jej położenie można łatwo regulować jedną ręką, zmieniając wysokość lub blokując pod kątem 45 stopni. Dla większej wygody zwijaną osłonę przestrzeni bagażowej można schować pod wyjmowaną podłogą ustawioną nie tylko w górnym, ale i w dolnym położeniu.
Nowa Astra Sports Tourer wprowadza też szereg nowych technologii do segmentu kompaktowych kombi. Jedną z nich jest najnowsza wersja adaptacyjnych, nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED. System przeniesiony wprost z flagowych Opli Insignia i Grandland składa się ze 168 elementów LED i nie ma odpowiedników w klasie kompaktowej ani średniej.Czytaj też:
Mały, ale wariat. Jest nowa Toyota GR86, to murowany hit w Polsce