Planowana produkcja na europejski rynek została ograniczona do dwóch lat. Nowy GR86 jest trzecim globalnym modelem Toyoty z linii GR, czyli prawdziwych samochodów sportowych. Dołącza do GR Supry oraz GR Yarisa i tak jak te auta bezpośrednio korzysta z doświadczeń zespołu Toyota Gazoo Racing, wielokrotnego mistrza świata w rajdach i wyścigach.
GR86 bazuje na atutach swojego poprzednika, modelu GT86, który Toyota wprowadziła na rynek w 2012 roku, ponowne angażując się w produkcję samochodów sportowych po kilku latach przerwy. GR86 zachował klasyczny układ z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła. Jednostka napędowa to nadal wysokoobrotowy, czterocylindrowy silnik typu bokser, ale o zwiększonej pojemności, większej mocy i wyższym momencie obrotowym. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Model GR86 został po raz pierwszy zaprezentowany w kwietniu 2021 roku. Teraz coupé debiutuje w Europie, a w salonach będzie dostępne wiosną 2022 roku. Jego produkcja zostanie ograniczona do dwóch lat, co sprawia, że jest to wyjątkowa propozycja dla klientów Toyoty – zarówno entuzjastów sportowej jazdy, jak i kolekcjonerów.
Toyota GR86. Zwiększona moc i lepsze osiągi
Kluczowym elementem nowego GR86 jest, podobnie jak w przypadku modelu GT86, silnik typu bokser, który zapewnia bardzo dobre osiągi oraz obniżenie środka ciężkości. 16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale jego pojemność została zwiększona z 1998 do 2387 cm3. Osiągnięto to poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 86 do 94 mm.
Choć utrzymano ten sam stopień sprężenia (12,5:1), samochód generuje większą moc: maksymalna wartość wzrosła o około 17 procent – z 200 KM (147 kW) do 234 KM (172 kW) przy 7 tys. obr./min. W rezultacie czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę i wynosi 6,3 sekundy (6,9 sekundy z automatyczną skrzynią biegów). Maksymalna prędkość GR86 wynosi 226 km/h dla samochodu z manualną skrzynią biegów oraz 216 km/h dla wersji ze skrzynią automatyczną.
Maksymalny moment obrotowy został zwiększony do 250 Nm, a do tego osiągany jest wcześniej – przy 3700 obr./min. (w poprzednim modelu moment obrotowy wynosił 205 Nm przy 6400–6600 obr./min.). Pozwala on na płynne, lecz zdecydowane przyspieszenie do wysokich prędkości obrotowych. Wartość momentu obrotowego jest taka sama w autach z manualną i automatyczną skrzynią biegów.
Wtrysk paliwa D-4S, który wykorzystuje zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni, został dostrojony w celu szybszej reakcji na pedał gazu. Bezpośredni wtrysk ma działanie chłodzące w cylindrach, co wspomaga stosowanie wysokiego stopnia sprężania. Wtrysk pośredni działa przy niskim i średnim obciążeniu silnika, żeby zmaksymalizować wydajność.
Toyota GR86. Dwie skrzynie biegów
Zastosowane w GR86 sześciobiegowe skrzynie biegów – manualna i automatyczna, zostały dostrojone do większej mocy i większego momentu obrotowego silnika. Odgrywają istotną rolę w charakterystyce auta.
Zastosowanie nowego oleju o niskiej lepkości i nowych łożysk pozwala na płynną zmianę biegów przy wyższej mocy silnika. Aby w pełni wykorzystać potencjał osiągów samochodu, kierowca może skorzystać z trybu Track lub wyłączyć system stabilizacji toru jazdy (VSC). Dźwignia zmiany biegów została zaprojektowana tak, by mieć krótki skok i dokładnie dopasować się do dłoni kierowcy.
W automatycznej skrzyni biegów zastosowano łopatki przy kierownicy, dzięki którym kierowca może decydować o zmianie biegów. W trybie Sport skrzynia biegów dobiera optymalne przełożenie na podstawie danych o położeniu pedałów gazu i hamulca oraz stanie, w jakim znajduje się samochód. By większa moc silnika była wykorzystywana płynnie, zainstalowano dodatkowe tarczki sprzęgłowe i nową, wysokowydajną przekładnię hydrokinetyczną.
Toyota GR86. Lekkie podwozie o wysokiej sztywności
Pracując nad nowym GR86, Toyota chciała stworzyć auto, które porusza się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca. By mieć pewność, że dodatkowa moc silnika przekłada się na satysfakcjonujące prowadzenie i szybkość reakcji auta, podwozie i nadwozie zostały opracowane przy użyciu lekkich, ale wytrzymałych materiałów, które zapewniają większą sztywność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. Zastosowano także dodatkowe wzmocnienia w kluczowych obszarach.
Z przodu dodano ukośne belki poprzeczne łączące zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu, poprawiając przenoszenie obciążenia z przednich kół i zmniejszając boczne przechyły. Wprowadzono łączniki o wysokiej wytrzymałości, aby połączyć płytę podłogową i mocowania zawieszenia, a maska ma nową strukturę wewnętrzną. Dzięki tym środkom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60 proc.
Z tyłu konstrukcja klatkowa łączy górną i dolną część podwozia, a podobnie jak z przodu, nowe łączniki spajające płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia zapewniają lepsze prowadzenie podczas pokonywania zakrętów. Sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 50 proc.
Toyota GR86. Zawieszenie sportowego modelu
W GR86 zastosowaną taką samą koncepcję zawieszenia jak w GT86, czyli niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu, ale układ jezdny zestrojono pod kątem jeszcze szybszych reakcji oraz większej stabilności prowadzenia. Mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu zapewnia przyczepność podczas pokonywania zakrętów.
Tłumienie amortyzatorów i charakterystyka sprężyn śrubowych zostały zoptymalizowane tak, by auto prowadziło się przewidywalnie. Z przodu dodano aluminiowy wspornik mocowania silnika, a mocowanie przekładni kierowniczej zostało usztywnione.
Przy większym momencie obrotowym generowanym przez silnik o pojemności 2,4 litra, tylne zawieszenie zostało wzmocnione stabilizatorem, który teraz jest zamontowany bezpośrednio do ramy pomocniczej.
Toyota GR86. Układ kierowniczy
Nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy ma przełożenie 13,5:1 i wymaga tylko 2,5 obrotu trójramiennej kierownicy GR86, aby przejść od oporu do oporu, dzięki czemu autem łatwo się manewruje. Nowy, zintegrowany silnik wspomagania zamontowany na kolumnie zmniejsza masę i zajmuje mniej miejsca. Mocowanie przekładni zostało usztywnione za pomocą tulei z gumy o zwiększonej sztywności.
Toyota GR86. Hamulce
Z przodu i z tyłu zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe, odpowiednio o średnicy 294 i 290 mm. W standardzie samochód jest wyposażony w układy wspomagania hamowania – ABS, Brake Assist, kontrolę trakcji (TC), system stabilizacji toru jazdy (Vehicle Stability Control) i asystenta ruszania pod górę (Hill-start Assist), wraz z systemem ostrzegania o awaryjnym hamowaniu.
Wymiary zewnętrzne są zbliżone do tych z GT86, ale nowe auto jest niższe o 10 mm (1 310 mm wysokości) i ma szerszy o 5 mm rozstaw osi (2 575 mm). Kluczowe znaczenie dla przyjemności z prowadzenia i pozytywnych wrażeń z jazdy ma obniżenie środka ciężkości, co we wnętrzu przełożyło się na obniżenie o 5 mm punktu biodrowego kierowcy.
W zależności od wersji, w GR86 montowane są 17-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami Michelin Primacy HP lub 18-calowe czarne felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4.
Czytaj też:
Rajdówka na Dakar 2022 gotowa. Oto nowa Toyota GR DKR Hilux T1+
Toyota GR86