Stellantis to czwarty motoryzacyjny gigant świata (do firmy należy m.in. Fiat, Chrysler, Jeep, Peugeot, Citroen, Opel i wiele innych marek). Z kolei Hon Hai Technology Group jest posiadaczem firmy Foxconn, która jest głównym producentem iPhone’ów na zlecenie Apple’a.
Nowe półprzewodniki od Foxconna dla Stellantisa
Obie firmy ogłosiły podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia partnerstwa, którego celem będzie zaprojektowanie rodziny specjalnie skonstruowanych półprzewodników, które będą wspierać Stellantis i klientów zewnętrznych.
– Nasza transformacja oprogramowania będzie napędzana przez partnerów z różnych branż i o różnych specjalizacjach – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. – Wraz z Foxconn dążymy do stworzenia czterech nowych grup chipów, które pokryją ponad 80 proc. naszych potrzeb w zakresie półprzewodników, pomagając znacznie zmodernizować nasze komponenty, zredukować złożoność i uprościć łańcuch dostaw. Zwiększy to również naszą zdolność do szybszego wprowadzania innowacji oraz tworzenia produktów i usług w szybkim tempie.
Nowa platforma dla elektryków z nowymi chipami
Partnerstwo zostało ogłoszone w ramach wydarzenia Stellantis Software Day 2021, kiedy to Stellantis zaprezentował STLA Brain, nową architekturę elektryczno-elektroniczną i oprogramowania, która zostanie wprowadzona na rynek w 2024 roku na czterech platformach Stellantis przeznaczonych do pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym – STLA Small, Medium, Large i Frame. STLA Brain jest w pełni przystosowana do pracy w trybie bezprzewodowym (OTA – Over-The-Air), dzięki czemu jest bardzo elastyczna i wydajna.
– Jako wiodąca globalna firma technologiczna, Foxconn posiada bogate doświadczenie w produkcji półprzewodników i oprogramowania – dwóch kluczowych elementów w produkcji pojazdów elektrycznych. Nie możemy się już doczekać, aby podzielić się tą wiedzą ze Stellantis i wspólnie rozwiązywać długoterminowe problemy w łańcuchu dostaw – powiedział Young Liu, prezes i dyrektor generalny Foxconn Technology Group.
Stellantis we współpracy z Foxconn wykorzysta jej know-how, możliwości rozwoju i łańcuch dostaw w branży półprzewodników, a Foxconn skorzysta z doświadczenia Stellantis w branży motoryzacyjnej i jej skali jako najważniejszego klienta firmy.
Jak doszło do kryzysu półprzewodników?
Nie jest tajemnicą, że kryzys półprzewodników trawi od wewnątrz całą branżę motoryzacyjną. Jego końca nie widać. W czasie pandemii koncerny motoryzacyjne ograniczyły produkcję, a w związku z tym i zamówienia chipów. Firmy je wykonujące zaczęły zaopatrywać w nie głównie koncerny technologiczne (producentów sprzętu komputerowego i RTV). Kiedy po pierwszej fali pandemii branża motoryzacyjna wznowiła zamówienia, okazało się, że branża półprzewodników nie ma już mocy przerobowych. Łańcuch dostaw został zerwany lub co najmniej nadszarpnięty. Efekt to zastój podczas produkcji samochodów większości światowych producentów i kłopoty z podażą nowych aut. Końca kryzysu wciąż nie widać, eksperci mówią o połowie 2022 roku, jako końcu kłopotów.
Czytaj też:
Czwarty koncern świata zabezpieczył sobie dostawy ekologicznego litu