Kiedy za designem stoją fascynujące technologie. Volkswagen ID.5 wyznacza nowe standardy

Kiedy za designem stoją fascynujące technologie. Volkswagen ID.5 wyznacza nowe standardy

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5Źródło:Volkswagen
Artykuł sponsorowany
Jest elektryczny, jest sportowy i jest elegancki. Nowy samochód Volkswagena, który nazywa się ID.5, przyciąga designem i to w nim podoba się na pierwszy rzut oka. Ale warto przyjrzeć mu się baczniej, bo wóz naszpikowany jest nowoczesnymi technologiami.

Przemyślana ofensywa Volkswagena w segmencie aut elektrycznych trwa. Najpierw zobaczyliśmy pierwsze auto kompaktowe, czyli ID.3, które stworzyło grunt pod całą rodzinę. Potem zaprezentowany został ID.4, pierwszy SUV. Teraz niemiecka firma powitała w rodzinie ID.5, SUV-a o sylwetce coupé. Wóz jest elegancko i dynamicznie stylizowany, ma bardzo dobre właściwości aerodynamiczne i zasięg pozwalający swobodnie poruszać się także na dalekie odległości. Na rynek trafi jako ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwoma silnikami i napędem na cztery koła.

Pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena został skonstruowany, jak wszystkie modele ID., na modułowej platformie MEB, przygotowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym. To ona zapewnia swobodę kształtowania przestrzeni, ale także umożliwia upakowanie w aucie tak wiele nowych technologii, przydatnych kierowcy, jak to tylko możliwe.

A Volkswagen w przypadku ID.5 postanowił się nie ograniczać. Użycie oprogramowania generacji 3.0 pozwoliło na zdalną aktualizację i aplikację zupełnie nowych funkcji. Dzięki temu ID.5 stał się autem na najwyższym poziomie technicznym w całej gamie elektrycznych Volkswagenów. Innowacyjne systemy asystujące, jak Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej, pozwalają na bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Z kolei nowy, opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry.

Zanim przejdziemy do omawiania tych rewolucyjnych funkcji, dodajmy, że elektryczny SUV typu coupé Volkswagena jest autem z nadwoziem o długości 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm), który pojawi się na rynku w 2022 roku i będzie sprzedawany z akumulatorem o pojemności 77 kWh (auta można ładować już z mocą 135kW, a GTX nawet 150kW), w trzech wersjach różniących się mocą silników. W ID.5 elektryczny silnik będzie umieszczony z tyłu, z kolei w ID.5 GTX przy przedniej i tylnej osi znajdzie się po jednej jednostce napędowej, model ten będzie miał napęd na cztery koła.

Wszystkie wersje silnikowe ID.5 będą wyposażone w akumulator o dużej pojemności energii. Niskie współczynniki oporu powietrza, wynoszące 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), zwiększą jego wydajność i zasięg. Przyczyni się do tego również zintegrowany spojler w otwieranej wysoko, aerodynamicznie ukształtowanej pokrywie bagażnika. Elektrycznie sterowane listwy z przodu samochodu, które zapewniają chłodzenie powietrzem, otwierają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.

Mimo sylwetki przypominającej samochody coupé, pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach w ID.5 mają tylko o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w Volkswagenie ID.4. Duży rozstawo osi wynoszący 2766 mm pozwalał na zaprojektowanie kabiny tak przestronnej, jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej niż ID.5. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów.

A teraz już czas na magię nowych funkcji i technologii. Jak napisaliśmy, Volkswagen ID.5 wyróżnia się zaawansowanymi systemami asystującymi, a także nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie obsługi i multimediów. ID.5 jest skomunikowany ze światem zewnętrznym i umożliwia zdalną aktualizację pokładowego oprogramowania na niespotykanym dotąd w tym segmencie poziomie. To właśnie w najnowszym elektrycznym modelu Volkswagena zadebiutują na rynku nowe dla marki rozwiązania.

Autonomiczna jazda SUV-em Volkswagena

Przyjrzyjmy się bliżej systemowi asystującemu Travel Assist. To system korzystający z danych inteligencji zbiorowej, który jest podstawowym elementem systemów służących półautomatycznej jeździe. ACC, czyli działający od 0 km/h do prędkości maksymalnej system regulujący prędkość jazdy i odległość od auta poprzedzającego, a także Lane Assist wspomagający kierowcę w utrzymaniu pojazdu na pasie ruchu współdziałają w ID.5 ze sobą. Gdy kierowca wciskając odpowiedni przycisk na wielofunkcyjnej kierownicy uruchomi Travel Assist, wystarczy, że będzie jedynie trzymał ręce na kierownicy, by ponownie przejąć kontrolę nad samochodem, jeśli będzie tego wymagać sytuacja.

Dzięki wykorzystaniu danych z nawigacji oraz systemu rozpoznawania znaków ID.5 dopasuje się do dynamicznie zmieniających się warunków na drodze. Stosując system komunikacji Car2X Volkswagen wprowadza nowy poziom bezpieczeństwa. Dane pochodzące z innych samochodów Volkswagena oraz sygnały odbierane z urządzeń infrastruktury drogowej w promieniu do 800 m mogą zostać w ułamku sekundy wykorzystane i służyć jako ostrzeżenie w miejscach niebezpiecznych, przed wypadkami czy krokami drogowymi. System ID.Light w kokpicie wizualizuje te ostrzeżenia.

Volkswagen ID.5

Parkowanie niemal zdalne

Z kolei za sprawą systemu Park Assist Plus, z funkcją pamięci, wygodniejsze staje się również parkowanie – oprócz pomocy w wyszukaniu miejsca postojowego oraz obracania kierownicą podczas wjazdu i wyjazdu z miejsca parkowania inteligentny system potrafi powtarzać indywidualne, raz wyuczone manewry, by w ten sposób jeszcze bardziej odciążyć kierowcę.

Co najważniejsze, ten system obsługi Volkswagena ID.5 jest nowoczesny, prosty i intuicyjny. Jego głównymi elementami są bowiem dwa niezabudowane ekrany. Mniejszy z nich – o przekątnej 5,3 cala, znajdujący się przed kierowcą – obsługuje się przy pomocy dotykowych pól na wielofunkcyjnej kierownicy. Z jej prawej strony umieszczono włącznik, którym wybiera się tryby jazdy. Pośrodku tablicy rozdzielczej znajduje się zaś duży ekran dotykowy do obsługi systemów nawigacji i telefonicznego, mediów, systemów asystujących i ustawień pojazdu. Jego przekątna wynosi 12 cali. Struktura menu jest prosta i zrozumiała, podobnie jak treści przedstawione w przejrzystej formie graficznej.

Volkswagen ID.5

Rozmowa z samochodem

Reagujący na wypowiadane spontanicznie komendy i uczący się system obsługi głosowej Natural Voice Control „Cześć ID”. jest trzecią, po ekranach, platformą obsługi poszczególnych funkcji w Volkswagenie ID.5. Reaguje on na wiele potocznych sformułowań, a łączność z internetem (seryjna) umożliwia mu dostęp do danych zgromadzonych w chmurze. System obsługi głosowej w ID.5 jeszcze sprawniej rozpoznaje wydawane komendy i jeszcze szybciej na nie reaguje.

System inteligentnych świateł

Nowy, innowacyjny system ID.Light, kolejny element wyposażenia seryjnego, ma formę pasa diod przebiegającego wzdłuż dolnej krawędzi przedniej szyby. Wspiera on kierowcę w różnych sytuacjach odpowiednimi efektami świetlnymi – np. podczas skręcania lub hamowania, albo zalecając ekologiczną jazdę. ID.Light w modelu ID.5 zyskał nowe funkcje – ostrzega przed niebezpieczeństwem, informuje o wolnych miejscach do parkowania wzdłuż jezdni, a jeśli uruchomiona jest nawigacja wydaje wskazówki dotyczące wyboru właściwego pasa jezdni na autostradzie.

Volkswagen ID.5

Kolejna generacja HUD

Wyświetlacz przezierny w technologii rzeczywistości rozszerzonej to nowoczesne urządzenie wprowadzane na rynek przez Volkswagena. Oprócz informacji na temat prędkości jazdy czy innych parametrów samochodu wyświetla też na przedniej szybie auta aktywne i dynamiczne wskazania nawigacyjne. Kierowca widzi je przed sobą tak, jakby znajdowały się 10 m przed pojazdem, dzięki czemu wskazania te są jednoznaczne i nie powstają żadne wątpliwości co do kierunku jazdy.

Sercem technicznym nowoczesnego wyświetlacza head-up w modelu ID.5 jest emitujący szczególnie mocne światło ekran LCD znajdujący się we wnętrzu tablicy rozdzielczej. Precyzyjnie zaprojektowany system luster kieruje emitowane przez niego wiązki promieni ku przedniej szybie, a specjalne urządzenia optyczne rozdzielają je na te, które są wyświetlane bliżej lub dalej. Tak zwany Creator AR, czyli szybka jednostka obliczeniowa, umieszcza symbole na odpowiednim polu (bliższym lub dalszym) wykorzystując dane z kamery znajdującej się z przodu auta, informacje gromadzone przez czujniki oraz te pochodzące z map nawigacji. Wskazania te są stabilizowane niezależnie od ruchów nadwozia i zostają dopasowane do geometrii projektora.

Kolejne systemy, zaaplikowane do Volkswagena ID.5, jako seryjne lub opcjonalne, są nie tylko popisem możliwości niemieckiej marki. Mają realnie pomagać, odciążać kierowcę, sprawiać, by ten czuł się bezpieczniejszy. Jemu samemu pozostaje tylko ich używać. A ponieważ jest to intuicyjne i proste w obsłudze, rzecz dzieje się właściwie automatycznie. Jak to w dzisiejszych czasach.

*W zależności od wariantu i wersji zużycie energii wynosi od 15,4 kWh/100 km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego), emisja CO2 0 g/km. Zużycie energii zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. Szczegóły dot. WLTP, czasu ładowania i zasięgu sprawdź na stronie wwww.volkswagen.pl. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności.

Czytaj też:
Pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena. Oto nowy ID.5