„Samochodowe przyzwyczajenia zakupowe Polaków” to projekt Stacji Marketing, który obszernie omawia IBRM Samar. W artykule Instytut przedstawia zakupowe przyzwyczajenia najmłodszego dorosłego pokolenia, czyli Generacji Z, także korzystając z danych Credit Agricole.
Szybkie pokolenie szybkich decyzji
„Jedna prawda okazuje się ponadczasowa: młodość nie lubi czekać”, czytamy na początku. Dane potwierdzają, że czas reakcji sprzedawcy auta od momentu wysłania do niego zapytania jest dla post-Millennialsów niezwykle istotny. To właśnie w tej grupie wiekowej ankietowani najczęściej wskazywali na istotę tego czynnika. Był „bardzo ważny” dla 44,5 proc. ankietowanych, przy średniej z całego badania Stacji Marketing na poziomie 39,4 proc.
Spóźnianie się z odpowiedzią to jedno, ale prawdziwą katastrofą dla klientów z Generacji Z jest brak reakcji. Jak czytamy, bardziej niż podjęcia nietrafionej decyzji, osoby z tej grupy wiekowej boją się odcięcia od informacji, znikomego zainteresowania i wpływu na otaczający je świat. Stad zapytani o najbardziej irytujący czynnik w kontakcie z dealerem, jako jeden z najważniejszych wskazali zupełny brak kontaktu (22,7 proc. Generacji Z w porównaniu do 16,9 proc., 16,8 proc. i 10,5 proc. w pozostałych grupach).
Za wcześnie na elektryki
Z kolei blisko połowa (48,5 proc.) „Zetek” biorących udział w badaniu Credit Agricole stwierdziła, że samochody nie stanowią zagrożenia dla środowiska naturalnego. Jest to wynik niemal identyczny, jak w pozostałych grupach wiekowych. Świadomych takiego zagrożenia jest jedynie 29 proc. spośród najmłodszych ankietowanych.
Badanie Stacji Marketing potwierdza tę zależność. Chęć posiadania auta elektrycznego nie jest u najmłodszych najwyższa. Nawet przy założeniu nieograniczonych środków na zakup wynosi jedynie 48,9 proc. To wynik równy z pokoleniem Baby Boomers.
Generacja Z oczekuje sprzedawców-ekspertów
Jak czytamy dalej, klienci nowego typu oczekują od doradców eksperckiej wiedzy, której sami nie znaleźli w ogólnodostępnych źródłach. 87,4 proc. przedstawicieli „Generacji Z” pozyskuje podstawowe lub szczegółowe informacje o ofercie jeszcze zanim wybierze się do salonu (vs. 71,9 proc. Baby boomersów). Najmłodsi konsumenci sami siebie postrzegają jako miłośników motoryzacji, za takowych uważa się 67 proc. z nich, podczas gdy podobnej odpowiedzi udzieliło jedynie 46 proc. najstarszych ankietowanych. Młodsi stawiają na moc silnika, wyposażenie i design, a niezawodność i bezpieczeństwo schodzą na dalszy plan.
Stacja Marketing to projekt edukacyjny BespokeChat, którego partnerem jest IBRM Samar. Celem projektu jest szerzenie ciekawych koncepcji działań marketingowych wśród polskich dealerów samochodowych. W ramach projektu zrealizowano również badanie preferencji klientów pod kątem kontaktu z dealerami.
Czytaj też:
Te auta będą kupowali Polacy. 5 murowanych bestsellerów 2022 roku