Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 5 edycję raportu „Katalog pojazdów elektrycznych”. Publikacja zawiera modele elektryczne i hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka, dostępne w stałej sprzedaży na terenie Polski.
Z opracowania wynika, że liczba samochodów z takim napędem z roku na rok dynamicznie rośnie. Koncerny motoryzacyjne oferują już 190 zelektryfikowanych aut wobec zaledwie 33 w roku 2017. W 2018 r. było ich 35, w 2019 r. – 46, zaś w roku ubiegłym – 101.
– Od momentu publikacji poprzedniej edycji raportu, oferta w zakresie EV powiększyła się niemal dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i sięga około 400. W Polsce można kupić już niemal wszystkie modele aut elektrycznych i PHEV spośród tych oferowanych na zachodzie Europy – mówi Jan Wiśniewski, kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.
Ceny i zasięgi EV
W katalogu zaprezentowano zarówno modele osobowe, jak i dostawcze (78 na baterie i 112 PHEV). Rozpiętość cenowa aut jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od poniżej 80 tys. zł, bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój elektryk”.
Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 800 tys. zł. Najtańszą hybrydą typu plug-in jest Kia Ceed Plug-in Hybrid w cenie od 130 tys. zł, zaś najdroższą – Ferrari SF90 za które trzeba zapłacić co najmniej 2,5 mln zł.
W ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutowało szereg modeli elektrycznych i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach. – Kolejne generacje aut elektrycznych wyposażane są w coraz pojemniejsze baterie i mają coraz większe zasięgi. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (732 km), Tesla Model S (652 km) oraz BMW iX (629 km). Średni zasięg osobowych samochodów elektrycznych wynosi ponad 390 km – mówi Albert Kania, senior new mobility manager w PSPA.
Podobny trend można zaobserwować w segmencie PHEV. Zasięgi hybryd typu plug-in obecnej generacji często przekraczają 50 km w trybie elektrycznym (WLTP). Rekordzistą w tej dziedzinie jest Mercedes-Benz Klasy S, który na napędzie elektrycznym może przejechać 103 km. Kolejne miejsca zajmują LEVC TX (101 km) i Mercedes-Benz Klasy C (100 km).
Czytaj też:
Staje fabryka Volkswagena w Niemczech. Czy Poznań też to czeka?