Koncepcyjny GR Yaris na wodór ma ten sam układ napędowy, co napędzana wodorem eksperymentalna Corolla Sport, która startuje w Japonii w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Zmodyfikowany silnik GR Yarisa wykorzystuje wodór jako paliwo.
Technologia wodorowego silnika spalinowego oznacza zerowe emisje przy zachowaniu wrażeń akustycznych i sensorycznych znanych z klasycznych silników spalinowych. Prace rozwojowe prowadzone są w wymagających warunkach sportów motorowych w Japonii.
Nie ogniwa, ale wodór jako paliwo
Paliwo wodorowe, zbiorniki wodoru oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku sedana Mirai, flagowego modelu Toyoty z wodorowymi ogniwami paliwowymi, którego druga generacja jest dostępna na rynku od końca 2020 roku. Mirai to samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.
Prace nad technologią wodorowego silnika spalinowego rozpoczęto w 2017 roku i choć jest ona wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów, a przez to jeszcze nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego, to w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś pokazuje wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.
Trzy cylindry i inne zasilanie
W eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corolla Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo.
Od maja tego roku eksperymentalna Corolla Sport brała udział w wyścigach japońskiej serii Super Taikyu pod szyldem Rookie Racing, zespołu zależnego od Toyota Gazoo Racing. W ten sposób w najtrudniejszych warunkach sportowej rywalizacji testowano prototypowy wodorowy silnik spalinowy.
To doświadczenie jest potrzebne
– Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz, dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
Wodór spala się szybciej niż benzyna, a to oznacza dużą dynamikę przy doskonałych wynikach pod względem ochrony środowiska. Spalanie wodoru, oprócz tego, że odbywa się w sposób niezwykle czysty, ma też potencjał, by dawać przyjemność z jazdy dzięki wrażeniom akustycznym i sensorycznym, charakterystycznym dla silników spalinowych.
Czytaj też:
Mały, ale wariat. Jest nowa Toyota GR86, to murowany hit w Polsce
Toyota GR Yaris H2