Pierwszy samochód autonomiczny Seata. Nazywa się Diana

Pierwszy samochód autonomiczny Seata. Nazywa się Diana

Seat Diana
Seat Diana Źródło: Seat
Seat pokazał swój najnowszy prototyp Diana, pilotażowy projekt samochodu autonomicznego. Auto samo jeździ, parkuje i wyszukuje miejsca dogodne wożonemu kierowcy, czy raczej pasażerowi.

Koncepcja powstała we współpracy z Centrum Techniki Motoryzacyjnej Galicji i jest częścią platformy Seat Innova, promującej innowacje we wszystkich obszarach firmy. Diana może odebrać pasażerów w określonym miejscu, zawieźć ich do wybranego celu lub wyszukać miejsca parkingowe. W przyszłości zwiększona autonomia pojazdów pomoże zmniejszyć liczbę wypadków i korków, sądzi Seat.

Diana to projekt samochodu autonomicznego, który został stworzony przez inżynierów hiszpańskiej marki na bazie Leona. Prototyp jest wyposażony w 5 czujników lidarowych, 5 radarów, 6 kamer, 12 czujników emitujących ultradźwięki i 8 komputerów, dzięki którym ma pole widzenia 360°.

Dane są kluczowe

– Wszystkie te elementy generują dużą ilość danych sytuacyjnych, które są przetwarzane w milisekundach i wysyłane do modułu lokalizacji. Dzięki temu samochód wie, gdzie się znajduje i jakie przeszkody stoją na jego drodze. Jest także w stanie decydować, dokąd ma się udać oraz samodzielnie wykonać czynności na kierownicy, hamulcach, przepustnicy i dźwigni zmiany biegów – wyjaśnia Oriol Mas, inżynier ds. badań i rozwoju w Seacie.

Seat Diana

Prototyp posiada trzy zasadnicze funkcje: „autonomiczny szofer”, gdy system przejmuje kontrolę nad autem oraz wykonuje manewry startu i zatrzymania, „automatyczne parkowanie” i „przywołanie”, gdy za pośrednictwem aplikacji, właściciel może wezwać samochód do konkretnej lokalizacji i wskazać mu miejsce docelowe podróży. Pojazd był testowany zarówno w zakładach w Martorell, jak i na zamkniętym, kontrolowanym torze miejskim.

Samochód przyszłości

Diana osiągnęła 3 poziom w 5-stopniowej skali ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). – W przyszłości samochód o większej autonomii będzie w stanie oferować i zachęcać do nowych inteligentnych usług mobilnych oraz eliminować zatory w dużych miastach - podsumowuje Oriol Mas.

Korzystając z dedykowanej aplikacji kierowca może wezwać pojazd, który automatycznie uruchomi się i wjedzie na odpowiedni pas ruchu. Dzięki systemowi lokalizacji na mapach HD z dokładnością do centymetra auto cały czas wie, że jest na właściwym pasie. Kiedy użytkownik wejdzie do środka i zamknie drzwi, samochód sygnalizuje start i odjeżdża. W przypadku przeszkody na drodze, takiej jak pieszy, pojazd jest w stanie szybko ją wykryć i samodzielnie zahamować. Po opuszczeniu auta przez pasażera, Diana wyszukuje wolne miejsce i automatycznie parkuje.

Czytaj też:
To wielki przełom. System autonomicznej jazdy Mercedesa dopuszczony przez niemieckie władze

Źródło: Seat