Kryzys i podwyżki cen surowców wyhamowały wzrost. Początek 2022 roku zacznie się zwolnieniami?

Kryzys i podwyżki cen surowców wyhamowały wzrost. Początek 2022 roku zacznie się zwolnieniami?

Fabryka samochodów Forda
Fabryka samochodów Forda Źródło: Ford
Wyniki po trzech kwartałach pokazują dwa oblicza przemysłu motoryzacyjnego w Polsce - nowe rekordy, a jednocześnie spadki w samym III kwartalne 2021 roku - poinformował AutomotiveSuppliers.pl

Jak czytamy w raporcie, w 2021 roku przemysł motoryzacyjny w Polsce boryka się nie tylko z kolejnymi falami pandemii koronawirusa, ale także z wieloma innymi trudnościami. W ciągu kilkunastu miesięcy drastycznie wzrosły koszty surowców oraz frachtu. Jednak najbardziej na branżę wpływa niedobór półprzewodników, który spowodował, szczególnie w II połowie roku, liczne ograniczenia produkcji aut i przestoje w fabrykach pojazdów. Wyniki po trzech kwartałach pokazują dwa oblicza przemysłu motoryzacyjnego w Polsce: nowe rekordy, a jednocześnie spadki w samym III kwartalne 2021 roku.

Produkcja sprzedana rosła, ale przestała

Po trzech kwartałów 2021 r. produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep wyniosła 122,34 mld złotych. To o 21,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Uzyskana wartość jest nowym rekordem dla tego okresu roku. W samym III kwartale nastąpił jednak dwucyfrowy spadek. Produkcja sprzedana w tym kwartale wyniosła około 34,5 mld złotych. - To o 4,15 mld złotych mniej niż przed rokiem (-10,7 proc.). Niższa wartość produkcji sprzedanej to efekt ograniczeń produkcji, których kumulacja miała miejsce właśnie w tym kwartale - mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Niezmiennie większość przychodów w tej grupie generują producenci części i akcesoriów. Produkcja sprzedana wytwórców komponentów po trzech kwartałach 2021 roku osiągnęła wartość 72,07 mld złotych (+29,0 proc.). Tu także padł nowy rekord. Dwucyfrowy wzrost dotyczył również producentów pojazdów i silników oraz producentów przyczep i naczep - odpowiednio: o 11,8 proc. (40,96 mld złotych) i o 47,8 proc. (5,23 mld złotych).

Zatrudnienie w branży motoryzacyjnej

Po trzech kwartałach 2021 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach wytwarzających pojazdy, przyczepy i naczepy oraz części i akcesoria, zatrudniających więcej niż 9 osób wyniosło 200,5 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy tylko nieznacznie się zmieniła - odnotowano minimalny wzrost o 0,02 proc. (trzy kwartały 2020: 200,1 tys.). W stosunku do kwartału wcześniej nastąpił jednak spadek, o 0,5 tys. (dwa kwartały 2021: 201,1 tys.).

Po dziewięciu miesiącach 2021 roku przeciętne zatrudnienie u producentów części i akcesoriów wyniosło 146,2 tys. W stosunku do wyników po I półroczu 2021 r. nie nastąpiła zmiana. Natomiast w relacji do analogicznego okresu 2020 r. miał miejsce wzrost o 2,9 tys. (+2,0 proc.).

Eksport części zagranicę

W okresie trzech kwartałów 2021 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 23,93 mld euro. Osiągnięta wartość jest nie tylko o 21,4 proc. wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku, ale to także nowy rekord dla eksportu w pierwszych trzech kwartałach roku. W samym III kwartale nastąpił spadek eksportu, i to dwucyfrowy. W okresie lipiec-wrzesień 2021 roku na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne na łączną kwotę 6,82 mld euro. To o 11,8 proc. mniej niż w III kwartale 2020 roku.

Podsumowanie roku niepewne

Według autorów raportu wyniki po trzech kwartałach pokazują jak dynamicznie zmienia się w 2021 roku sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym. W pierwszych miesiącach roku produkcja pojazdów i komponentów odbywała się na bardzo wysokich obrotach. Rozwijający się w kolejnych miesiącach kryzys w dostawach półprzewodników bardzo mocno ograniczył jednak działalność całego łańcucha dostaw. Utracona produkcja w III kwartale jest ponad dwukrotnie wyższa od straty w I kwartale 2021 roku. Dlatego w Polsce, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, nastąpiły spadki wyników (produkcja sprzedana, eksport) w przedostatnim kwartale roku.

Pesymistyczne prognozy. W 2022 roku branżę czekają zwolnienia?

Jakich danych analitycy spodziewają się po IV kwartale 2021 roku? Z danych zebranych przez AutomotiveSuppliers.pl w najnowszym „Barometrze dostawców motoryzacyjnych w Polsce” za IV kwartał wynika, że aż 85,3 proc. respondentów twierdzi, że ich ostateczne przychody w ostatnim kwartale tego roku będą gorsze od wcześniejszych założeń budżetowych. Jednocześnie co trzeci pracodawca (36,6 proc.) w sektorze dostawców zadeklarował redukcję zatrudnienia.

Czytaj też:
Co przyniesie 2022 rok? Czy w salonach wreszcie będzie aut pod dostatkiem?

Źródło: Automotive Suppliers