Leasing w Polsce. Jak bardzo Polski Ład uderzy w przedsiębiorców?

Leasing w Polsce. Jak bardzo Polski Ład uderzy w przedsiębiorców?

Leasing samochodu
Leasing samochodu Źródło:Santander Consumer Bank
Polski Ład wprowadzi wiele zmian. Cześć z nich pozbawi ogromną liczbę przedsiębiorców możliwości zawarcia umowy leasingu z korzystnym dla nich 1-proc. wykupem auta. To uderzy prowadzących działalność po kieszeni.

Już w momencie ogłoszenia zmian dla branży leasingowej przyjętych w ramach Polskiego Ładu zaczęła się dyskusja o tym, jak wpłyną one na prawa leasingobiorców. Z przedstawionych szczegółów wynika, że nowe przepisy skupią się na ograniczeniu możliwości wykupienia pojazdu do majątku prywatnego. Co to oznacza dla leasingu i przedsiębiorców, którzy się nań decydują?

Leasing samochodów. Polski Ład zmieni wszystko

W związku z przepisami przyjętymi w ramach Polskiego Ładu, zmienią się zasady dotyczące wykupu pojazdów do majątku prywatnego dla firm po zakończeniu umowy leasingu. Od 1 stycznia 2022 roku w takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego i VAT przy sprzedaży samochodu.

10 razy dłuższy okres

Leasingobiorcy mogli prywatnie wykupić auto po zakończeniu umowy leasingowej, a następnie odsprzedać je innej osobie po pół roku użytkowania, bez konieczności płacenia podatku dochodowego. Od stycznia 2022 roku nowe przepisy wydłużą ten okres do 6 lat. Chcąc sprzedać samochód przed ich upływem, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić podatek od wartości pojazdu.

Zmiany obejmą także podatek VAT. Obecnie płaci się go od ostatniej raty leasingowej, czyli w praktyce wynosi on 1 proc. wartości samochodu. Nowe przepisy sprawiają jednak, że w przypadku zakupu pojazdu do majątku prywatnego będzie on płacony od realnej wartości rynkowej auta, a nie od wartości wykupu.

Leasing straci na rzecz wynajmu, uważają eksperci

– Przepisy przyjęte w ramach Polskiego Ładu mogą doprowadzić do zmiany preferencji przedsiębiorców odnośnie formy finansowania – komentuje Maciej Wytwicki z Santander Consumer Multirent. – Analitycy rynkowi przewidują, że w związku z tym zwiększy się popularność produktów z wysoką wartością wykupu typu TCM lub Full Service Leasing. Druga opcja może okazać się ciekawa zwłaszcza dla tych klientów, którym nie zależy na wykupieniu auta po zakończeniu umowy. Klient po wygaśnięciu umowy oddaje samochód firmie wypożyczającej i bierze kolejny w zamian za ustalony miesięczny abonament.

Czas pokaże, jak bardzo Polski Ład uderzy w przedsiębiorców

Jak przyznają eksperci, na tym etapie są to jednak jedynie przewidywania, a więcej w tym kontekście będzie można powiedzieć dopiero po I kwartale 2022 roku. Już teraz dostrzegają jednak, że propozycja Polskiego Ładu doprowadziła do sytuacji, w której duża część klientów zdecydowała się na przedterminowe zakończenie umowy leasingowej jeszcze w 2021 roku, aby uniknąć konieczności poddania się nowym zasadom wykupu i sprzedaży auta. Przepisy mają obowiązywać bowiem także względem już zaciągniętych zobowiązań, które zakończą się po 1 stycznia 2022 r.

Czytaj też:
Leasing samochodów. Młodzi leasingobiorcy działają inaczej i oczekują czego innego

Źródło: Santander Consumer Multirent