Rośnie popyt na samochody hybrydowe plug-in. Odpowiadamy na pytania kierowców

Rośnie popyt na samochody hybrydowe plug-in. Odpowiadamy na pytania kierowców

Seat Tarraco e-Hybrid
Seat Tarraco e-Hybrid Źródło: Seat
Na razie hybrydy, bardziej niż elektryki, zdobywają popularność. Wielu kierowców wciąż jest do nich nastawionych sceptycznie. Odpowiadamy na najważniejsze pytania i rozwiewamy wątpliwości.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) trzy na dziesięć pojazdów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej to auta hybrydowe. Wśród najszybciej rosnących rynków samochodów typu PHEV w trzecim kwartale 2021 r. znajdują się m.in. Polska, Hiszpania oraz Włochy. Dzięki ekspertowi Seata możemy odpowiedzieć na pytania dotyczące tego silnie rozwijającego się segmentu motoryzacji.

Dane organizacji zrzeszającej 16 największych producentów pojazdów w Unii Europejskiej potwierdzają tendencję wzrostową w zakresie alternatywnych technologii napędowych, wśród których prym wiodą hybrydy typu plug-in (PHEV). Także w Polsce w ostatnim czasie znacznie wzrosło zainteresowanie tego typu samochodami – w trzecim kwartale 2021 r. ich sprzedaż zwiększyła się o 124,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym.

W związku z rosnącym trendem, wśród kierowców pojawia się coraz więcej pytań dotyczących samochodów hybrydowych. Odpowiada na nie César Méndez, szef działu badań i rozwoju hybryd w Seacie.

Jaki jest zasięg elektryczny pojazdów hybrydowych?

Zaletą pojazdów typu PHEV jest fakt, że nie są one zależne od silnika spalinowego. Samochody z napędem hybrydowym posiadają gniazdo, które zapewnia pełne naładowanie akumulatora. Całkowity zasięg elektryczny tego typu pojazdów zależy jednak od wielu zmiennych m.in. warunków na drodze czy udogodnień, z których decyduje się korzystać kierowca. Zasięg hybryd waha się od 25 km do nawet ok. 100 km.

Czy samochody hybrydowe nadają się na długie podróże?

Z pewnością. Dzięki wydajnemu połączeniu silników spalinowych i elektrycznych samochód jest w stanie bez problemu pokonywać trasy średnio- i długodystansowe. Opierając się na przykładzie Seata Tarraco e-Hybrid, który przy konieczności dłuższych podróży wykorzystuje zarówno silnik elektryczny, jak i benzynowy, zasięg pojazdu wynosi do 730 km bez konieczności tankowania.

Jak długo trwa ładowanie?

Wszystko zależy od rodzaju używanego kabla i maksymalnej wartości prądu przy ładowaniu. Klienci, którzy korzystają z domowej stacji ładowania mogą w optymalnych warunkach naładować samochód w zaledwie trzy i pół godziny.

Jak wygląda proces odzyskiwania energii?

Odbywa się on na dwa sposoby. Pierwszy polega na tym, że po zwolnieniu pedału gazu silnik zaczyna pracować jak generator, który wykorzystuje bezwładność pojazdu. Drugą metodą odzyskiwania energii jest mechanizm hamowania rekuperacyjnego, który uruchamia się po lekkim naciśnięciu pedału hamulca.

Jak samochody hybrydowe radzą sobie w niskich temperaturach?

W powszechnym przekonaniu istnieje obawa, że tego typu samochody nie sprawdzą się podczas mroźnych zim, gdzie temperatury spadają znacznie poniżej 0°C. Jednak pojazdy hybrydowe są skonstruowane w ten sposób, że poniżej -10°C pracuje silnik spalinowy, natomiast wraz ze wzrostem temperatury, uruchomia się silnik elektryczny. Dlatego też jest to dobra opcja, bez względu na panujące warunki atmosferyczne.

Czytaj też:
Nowa inwestycja w Tychach. Jakie auta wyjadą z fabryki?

Źródło: Seat