Krezusi chcieli, ale nie mieli czego kupować w 2021 roku. A jaki będzie ten rok?

Krezusi chcieli, ale nie mieli czego kupować w 2021 roku. A jaki będzie ten rok?

BMW X3 i X4 M Competition
BMW X3 i X4 M Competition Źródło: BMW
Podsumowanie 2021 roku na rynku aut z segmentu premium pokazuje, że nawet ta wyselekcjonowana grupa nie uniknęła kłopotów. Biorąc pod uwagę chęci nabywców, mogło być lepiej. Ale obiektywne przeszkody sprawiły, że było gorzej.

W ostatnim miesiącu 2021 roku liczba rejestracji była większa niż w listopadzie minionego roku, ale mniejsza w stosunku do grudnia 2020. Segment premium, podobnie jak reszta rynku, odczuł globalne problemy koncernów motoryzacyjnych z niedoborem komponentów do produkcji samochodów, jak podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W grudniu 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 7 239 nowych samochodów klasy premium, o 13,86 proc. więcej niż w listopadzie 2021 roku, ale o 16,8 proc. mniej w zestawieniu z grudniem 2020 roku. Wynik z grudnia 2020 roku był zarazem mniejszy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 9 288 samochodów klasy premium.

Auta premium 2021. Podsumowanie całego roku

Łącznie w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 88 082 auta z wyższej półki, o 17,0 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił 75 290 samochodów. Wynik z 2021 roku jest też lepszy od rezultatu osiągniętego w 2019 roku, gdy Polacy kupili i zarejestrowali 79 630 aut klasy premium.

Wzrost liczby rejestracji jest w głównej mierze efektem rosnącej sprzedaży aut premium w pierwszych miesiącach ubiegłego roku. Później w producentów dotkliwie uderzyły problemy z niedoborem m.in. półprzewodników i magnezu oraz załamaniem się światowych łańcuchów dostaw surowców, czego skutkiem był spadek produkcji, a zatem i dostępności aut w salonach. Dla porównania w grudniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 36 166 samochodów osobowych, o 29,79 proc. mniej niż rok wcześniej i o 13,20 proc. więcej niż w listopadzie 2021 r. W całym 2021 roku zarejestrowano Polsce 446 680 samochodów osobowych, o 4,27 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Auta premium 2021. BMW wygrało na polskim rynku

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek za 2021 rok przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 23 964 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 31,02 proc. lepszym niż w roku 2020. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w ubiegłym roku to: seria 3, X3 oraz X5.

Na drugiej pozycji zakończył 2021 rok Mercedes. Od stycznia do grudnia 2021 roku producent ze Stuttgartu zarejestrował w naszym kraju 19 561 samochodów, o 0,47 proc. mniej rok do roku. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec 2021 roku okazała się Klasa E, przed Klasą A oraz CLA.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w 2021 roku zarejestrował 18 973 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 21,61 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją w roku poprzednim. W okresie styczeń-grudzień 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q5, na drugiej pozycji znalazło się Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A6.

Auta premium 2021. Ogromy wzrost popularności Tesli

Tuż za podium było Volvo. W 2021 roku Polacy kupili i zarejestrowali 11 014 samochodów tej marki, o 0,81 proc. więcej niż w roku poprzednim. W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium największą stratę w grudniu 2021 odnotował Lexus (minus 67,03 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym miesiącu może pochwalić się Tesla (1 065 proc.). Polacy kupili i zarejestrowali 233 egzemplarze tych aut wobec 20 w grudniu roku 2020.

W całym 2021 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60. Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, a brąz przypadł w udziale Audi Q5.

Czytaj też:
Ta firma i jej klienci drwią z chaosu na świecie. Im jest gorzej, tym lepiej dla Rolls-Royce’a

Źródło: IBRM Samar, CEPiK
 0

Czytaj także