Ile elektryków przypada na jedną ładowarkę? W niektórych powiatach sytuacja zaskakuje

Ile elektryków przypada na jedną ładowarkę? W niektórych powiatach sytuacja zaskakuje

Ładowarka. Samochód elektryczny
Ładowarka. Samochód elektryczny Źródło: Porsche, Ionity
Liczba samochodów elektrycznych ciągle rośnie. To wymusza rozwój sieci ogólnodostępnych punktów ładowania. Po raz kolejny IBRM Samar przygotował mapę Polski pokazującą, ile samochodów czysto elektrycznych (BEV) przypada na jeden punkt ładowania w poszczególnych powiatach naszego kraju. Tym razem według stanu na dzień 31 grudnia 2021 roku.

Jak podaje Urząd Dozoru Technicznego (UDT), w ostatnim dniu grudnia minionego roku w Polsce funkcjonowało 1 537 stacji ładowania, na których były 1 883 ładowarki, a łączna liczba punktów ładowania wynosiła 3 582.

Stacja stacji nierówna

Jednak, jak niezmiennie podkreśla UDT, nie wszystkie stacje ładowania są ogólnodostępne, a liczba tych ogólnodostępnych wynosi 1 223. Obejmują one 1 475 ładowarek z 2 878 punktami ładowania. UDT podkreśla również, że mogą funkcjonować w Polsce stacje, które nie zostały jeszcze odebrane przez UDT lub operator przekazał do rejestru błędne dane.

Elektryki na jeden punkt ładowania w Polsce

Zaprezentowane liczby i lokalizacje mogą więc być obarczone pewnym błędem, na co wskazuje aplikacja PlugShare, pokazująca np. ładowarki dostępne w konkretnych godzinach.

Liczba elektryków rośnie

Jak pisze IBRM Samar, zgodnie z informacją Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu grudnia 2021 roku, liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony z wtyczką (BEV + PHEV) wyniosła 40 307 sztuk, w tym 19 326 pojazdów czysto elektrycznych (BEV). Wynika z tego, że na jeden ogólnodostępny punkt ładowania przypada średnio 6,7 auta elektrycznego.

Przypomnijmy, że w okresie 5 miesięcy liczba BEV wzrosła o 42 proc., a liczba punktów o 25%. Pięć miesięcy temu na jeden ogólnodostępny punkt ładowania przypada średnio 5,9 auta elektrycznego, co jednoznacznie pokazuje, że sprzedaż takich aut rozwija się szybciej niż rozwój infrastruktury.

Czytaj też:
Gigant branży podwoił dostawy jednego typu samochodów. To jasne, że one są przyszłością

Źródło: IBRM Samar