Wszyscy wierzyli, że wygrają Rajd Monte Carlo. Ale z Dakaru wrócił mistrz, cały na biało

Wszyscy wierzyli, że wygrają Rajd Monte Carlo. Ale z Dakaru wrócił mistrz, cały na biało

Rajd Monte Carlo 2022
Rajd Monte Carlo 2022 Źródło:M-Sport Ford World Rally Team
Mistrz jest tylko jeden. Tuż po wyczerpującym Rajdzie Dakar, w którym zajął drugie miejsce, na starcie Rajdu Monte Carlo stanął Sébastien Loeb. I wraz z pilotką Isabelle Galmiche wygrał rywalizację, nie pozostawiając złudzeń, kto jest najszybszy.

W wieku 47 lat Sébastien Loeb za kierownicą samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 został najstarszym zwycięzcą rundy FIA World Rally Championship i triumfował w Rajdzie Monte Carlo po raz ósmy, czym zrównał się z drugim na mecie Sébastienem Ogierem. Pilotka Loeba – Isabelle Galmiche, 50-letnia nauczycielka matematyki, dla której był to pierwszy start w rajdzie na tak wysokim szczeblu – jest pierwszą kobietą od 1997 roku, która triumfowała w rundzie WRC. Załoga zwycięskiego auta M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 wygrała w sumie 6 z 17 odcinków specjalnych Rajdu Monte Carlo.

Skromny geniusz rajdów

– Nie spodziewałem się aż tak wiele, kiedy tu przyjechałem – przyznał na mecie Sébastien Loeb, który na zapoznanie z trasą Rajdu Monte Carlo przyleciał bezpośrednio po zakończeniu Rajdu Dakar, w którym zajął drugie miejsce. – To była świetna walka, Ogier był naprawdę szybki, a ja zmagałem się z drobnymi problemami wczoraj, a nawet dziś rano – powiedział 9-krotny mistrz świata tuż za metą ostatniego odcinka specjalnego 80-tego wygranego rajdu WRC w karierze.

Rajd zapowiadał się ciekawie już od odcinka testowego, którego pierwszy przejazd wygrała hybrydowa Puma Rally1 z Loebem za kierownicą.

– Byłem naprawdę zaskoczony, kiedy w pierwszym przejeździe uzyskałem najlepszy czas. Zwykle w tego typu testach nie jestem zbyt dobry, ale z tym autem dogadałem się od razu i znalazłem właściwy rytm – podkreślał Sébastien Loeb.

Zacięta walka Sébastienów

Po 4 z rzędu wygranych odcinkach specjalnych w piątek Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche w M-Sport Ford Puma Hybrid Rally 1 prowadzili w rajdzie na koniec dnia z przewagą niemal 10 sekund nad Sébastienem Ogierem. Już wtedy Loebowi przyklejono łatkę najstarszego kierowcy, który był liderem rundy FIA World Rally Championship. Niezbyt trafiony dobór opon na odcinki specjalne sobotniego etapu sprawił, że Loeb i Ogier zamienili się miejscami, przy czym na koniec etapu przewaga tego drugiego wynosiła już 21,1 s. Po dwóch niedzielnych odcinkach specjalnych przewaga Ogiera wzrosła do 24,6 s. Na trzecim „oesie” lider rajdu stracił ok. 30 s z powodu przebitej opony. Na prowadzenie wrócił Loeb z przewagą 9,5 s, którą powiększył o jedną sekundę na ostatnim odcinku specjalnym.

Również pozostali zawodnicy zespołu M-Sport Ford World Rally Team uzyskali dobre wyniki. Craig Breen i Paul Nagle wywalczyli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo, zaś na piątym za kierownicą hybrydowej Pumy finiszował Gus Greensmith pilotowany przez Jonasa Anderssona. Ten ostatni odniósł pierwsze z karierze zwycięstwo na odcinku specjalnym rajdu WRC, w najwyższej klasie.

Reszta teamu Forda też poradziła sobie dobrze

W klasyfikacji mistrzostw świata FIA WRC po Rajdzie Monte Carlo prowadzi Sébastien Loeb z 27 punktami na koncie. Craig Breen ma ich 15 i zajmuje 4. miejsce, a Gus Greensmith – 10 i jest sklasyfikowany na 6. pozycji. W klasyfikacji producentów na prowadzeniu jest M-Sport Ford World Rally Team z 42 punktami.

Wraz ze startem sezonu 2022, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata wkroczyły w nową zelektryfikowaną erę, gdzie w najwyższej klasie rywalizują samochody z napędem hybrydowym.

Czytaj też:
Toyota pokazała rajdówkę. Hybrydowy GR Yaris Rally1 z mocnym składem na Rajd Monte Carlo

Galeria:
Rajd Monte Carlo 2022
Źródło: Ford