Czy Polska ma szansę być potęgą europejskiej elektromobilności? Eksperci mają wyrobione zdanie

Czy Polska ma szansę być potęgą europejskiej elektromobilności? Eksperci mają wyrobione zdanie

Fabryka w Tychach
Fabryka w Tychach Źródło: FCA
W ciągu najbliższych kilkunastu lat światowi producenci będą zastępowali auta spalinowe pojazdami elektrycznymi. Polska ma szansę odegrać ważną rolę w tym procesie, na przykład jako zagłębie produkcji baterii litowo-jonowych, uważają eksperci.

Raport stworzyli eksperci firmy ISI Emerging Markets Group, a omawia go IBRM Samar. Wg specjalistów organizacji zajmującej się agregowaniem danych służących do analiz ekonomicznych, priorytetem Polski w 2022 powinna być elektromobilność. Jak podkreślają, jest o co walczyć, gdyż zgodnie z przewidywaniami, wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych wyniesie około 250 mld euro w 2025 r.

Polska jest silna branżą motoryzacyjną

Polska już teraz może zaspokoić prawie 1/3 europejskiego zapotrzebowania na baterie do pojazdów elektrycznych. Wynika to m.in. z faktu, że branża motoryzacyjna od lat silnie rozwija się w naszym kraju. W 2020 roku Polska stała się siódmym największym producentem pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej. W tym samym roku była największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych w Europie i trzecim na świecie, zaraz po Chinach i Korei Południowej. Sektor motoryzacyjny stanowi 11 proc. produkcji przemysłowej i generuje 4 proc. PKB. Eksport baterii litowo-jonowych wynosi blisko 2 proc. całkowitego przemysłu, co oznacza, że był najistotniejszym towarem eksportowym w całym kraju.

Dolny Śląsk to zagłębie produkcji

Obecnie w okolicach Wrocławia, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, a w planach są kolejne inwestycje. Południowokoreański koncern LG Energy Solutions chce przeznaczyć 300 mln euro na rozbudowę zakładu produkcyjnego, tak aby stał się największym na świecie, co zaspokoiłoby 60 proc. obecnego zapotrzebowania Starego Kontynentu.

Ponadto, szwedzki producent baterii do Northvolt planuje zainwestować 200 mln dolarów w budowę fabryki akumulatorów w Gdańsku. Będzie ona powstawać w dwóch etapach, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2022 rok. Co więcej, kolejna południowokoreańska firma SK IE Technology, otworzyła w październiku ubiegłego roku swój pierwszy zakład produkcji separatorów do baterii litowo-jonowych w Polsce i zapowiedziała otwarcie kolejnych na koniec 2023 r.

Niezagospodarowane pole: recykling baterii

Zdaniem ekspertów ISI Emerging Markets Group, Polska może stać się liderem w zakresie recyklingu baterii. Nie jest to łatwy proces, gdyż są one znacznie większe i cięższe od tradycyjnych akumulatorów, cechuje je dużo bardziej złożona konstrukcja, a w przypadku niewłaściwego rozebrania na części grożą nawet eksplozją. Właściwy recycling kluczowego elementu pojazdów elektrycznych stanie się więc ważną niszą rynku motoryzacyjnego, bez którego e-mobliność nie ma szans się rozwinąć. Polska może upatrywać w tym swoją szansę.

Polska ma jednak konkurencję

Pomimo dobrych perspektyw Polska będzie musiała zmierzyć się z wyzwaniami. Analitycy ISI Emerging Markets Group zwracają przede wszystkim uwagę na wciąż znaczącą dominację USA i Chin. Szacuje się, że globalna zdolność produkcyjna ogniw litowych w tych krajach wynosi 12 proc. dla USA i 73 proc. dla Państwa Środka. Jest to efekt ogromnych inwestycji oraz strategii rządowych, które zostały wdrożone w trakcie ostatniej dekady. Jak wynika z opracowania Państwowego Instytutu Geologicznego, w Polsce wciąż brak jest perspektyw na odkrycie złóż litu. Jest to zresztą problem całej Europy, która posiada bardzo niewiele tego cennego surowca.

Kolejne wyzwanie stanowią zakłócenia łańcuchów dostaw wywołane przez pandemię COVID-19. Sektor motoryzacyjny odczuł to szczególnie dotkliwie, co widać na przykładzie Niemiec, gdzie jak podaje Federalny Urząd Statystyczny produkcja samochodów i części samochodowych spadła w ciągu miesiąca o 17,5 proc.

Czytaj też:
315 mln na ładowarki zostało rozdysponowane. Kto został beneficjentem programu?

Źródło: ISI Emerging Markets Group, IBRM Samar