Europejski gigant chce się zmienić do 2030 roku. Koszt tej zmiany to 89 miliardów euro

Europejski gigant chce się zmienić do 2030 roku. Koszt tej zmiany to 89 miliardów euro

Volkswagen ID.5 w Volkswagen Home
Volkswagen ID.5 w Volkswagen Home Źródło:Volkswagen
Koncern Volkswagena zapowiada transformację, której podstawą będą inwestycje na najbliższe 5 lat, obejmące nowoczesne technologie, cyfryzację samochodów, autonomiczną jazdę oraz infrastrukturę. Koszt tych inwestycji wyniesie 89 miliardów euro.

Inwestycje koncernu Volkswagen w ciągu najbliższych 5 lat, które szczegółowo omawia Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, obejmą nowoczesne technologie w obszarach elektromobilności oraz cyfryzacji aut. Ich koszt wyniesie 89 miliardów euro.

Ogromne inwestycje i spadki VW na całym świecie

Ponad połowa tej kwoty, czyli 52 miliardy euro, wesprze rozwój elektrycznej mobilności, 30 miliardów przeznaczono na cyfryzację i rozwój autonomicznej jazdy, a 7 miliardów na udoskonalenie układów hybrydowych. Nowe inwestycje są uzupełnieniem przyjętej przez niemiecki koncern strategii „New Auto”, która zakłada rezygnację z silników spalinowych do 2030 roku.

Jak czytamy w opracowaniu IBRM Samar, niemiecki producent rok 2021 zakończył z 4,5 proc. spadkiem dostaw samochodów w porównaniu do roku 2020. Łącznie do klientów na całym świecie trafiło 8,9 mln egzemplarzy pojazdów należących do Grupy Volkswagena. Znaczący wzrost odnotowano w gamie samochodów elektrycznych, których dostawy wzrosły o 95 proc. do 453 tys. pojazdów w porównaniu do poprzedniego roku (2020 rok: 232 tys. sztuk).

Na 2022 rok grupa Volkswagena zapowiedziała ponad 20 premier aut, 1/3 z nich będzie napędzana elektrycznie. Pierwsza światowa premiera modelu Skoda Enyaq iV Coupe odbędzie się 31 stycznia.

Grupa Volkswagena w Polsce

W 2021 roku w Polsce rejestracje samochodów osobowych oferowanych przez Volkswagen Group Polska spadły o 8 proc. do 110 386 egzemplarzy w porównaniu do 2020 roku. Udział w rynku wyniósł 25 proc. Modele, które cieszyły się największym popytem to: Skoda Octavia (13 116 szt.), Skoda Fabia (10 607 szt.), Volkswagen T-Roc (7 489 szt.), Volkswagen Tiguan (5 922 szt.) i Volkswagen Golf (5 417 szt.).

Rejestracje aut w pełni elektrycznych w Polsce wzrosły o 44 proc. w porównaniu do poprzedniego roku uzyskując wynik 1 355 egzemplarzy. Największą sprzedaż odnotowały modele: Skoda Enyaq iV (360 szt.), Volkswagen ID.3 (221 szt.), Porsche Taycan (211 szt.), Volkswagen ID.4 (209 szt.) oraz Audi E-tron. Sprzedaż samochodów używanych Das Welt Auto wzrosła o 1,5 proc. o 23 613 sztuk.

Zwiększenie sieci ładowania w Polsce

W 2021 roku firma Volkswagen Group Polska w ramach zwiększenia infrastruktury związanej z miejscami ładowania samochodów elektrycznych, udostępni do celów publicznych punkty ładowania należące do sieci dealerskiej. Obecnie w 200 salonach sprzedaży ogólnodostępnych jest 90 punktów ładowania. Ładowarki Porsche Turbo Charger zostaną uruchomione i udostępnione przy salonach sprzedaży w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Warszawie oraz przy Porsche Experience Center Silesia Ring w kamieniu Śląskim. Liczba punktów sieci Ionity w Polsce zostanie zwiększona o 4 nowe lokalizacje. Łącznie będzie ich 7. Pod koniec 2021 roku mapa miejsc z punktami ładowania Porsche Destination Charging obejmowała 64 partnerów (hotele) w całym kraju. W 2022 roku planowane jest uruchomienie minimum 16 nowych lokalizacji.

Czytaj też:
Motoryzacyjny gigant zaangażował się w budowę olbrzymiej elektrowni słonecznej. To pierwszy taki przypadek

Źródło: Volkswagen, IBRM Samar