Prototyp LMDh Porsche wjeżdża w fazę aktywnych testów. Jaki silnik wybrał faworyt rywalizacji?

Prototyp LMDh Porsche wjeżdża w fazę aktywnych testów. Jaki silnik wybrał faworyt rywalizacji?

Porsche LMDh
Porsche LMDh Źródło: Porsche Motorsport
Począwszy od sezonu 2023 o zwycięstwa w najważniejszych wyścigach wytrzymałościowych na świecie – m.in. w Le Mans oraz na torach Daytona i Sebring – będzie walczył nowy prototyp LMDh firmy Porsche.

Pojazd wystartuje w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC i północnoamerykańskiej serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship w barwach Porsche Penske Motorsport.

Właśnie rozpoczął się intensywny program testów, którego zadaniem jest przygotowanie prototypu do wyścigowego debiutu. Premiera samochodu odbędzie się w styczniu 2023 roku, podczas tradycyjnej inauguracyjnej rundy IMSA – 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona.

Porsche postawiło na V8 biturbo

Wybierając silnik spalinowy dla standardowych, przewidzianych w przepisach komponentów napędu hybrydowego, Porsche zdecydowało się na jednostkę V8 biturbo o dużej pojemności. Potężny silnik został zaprojektowany jako przystosowany do pracy na paliwach odnawialnych, co oznacza możliwość znacznej redukcji emisji CO2. W czasie wyścigu moc systemowa hybrydowego zespołu będzie sięgać około 500 kW (680 KM).

– Mieliśmy naprawdę szeroki wybór silników do naszego prototypu LMDh. Gama obejmuje bowiem szereg obiecujących jednostek bazowych – powiedział Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport. – Zdecydowaliśmy się na silnik V8 biturbo, który naszym zdaniem oferuje najlepszą kombinację charakterystyki osiągów, masy oraz kosztów. Rozpoczęcie aktywnego programu testowego stanowi ważny krok w realizacji całego projektu.

Nowe przepisy na sezon 2023

Przepisy dotyczące silników dla pojazdów klasy LMDh oferują dużą swobodę co do doboru konstrukcji, pojemności skokowej i liczby cylindrów. Maksymalna prędkość obrotowa nie może przekroczyć 10 tys. obr./min, a poziom hałasu podczas przejazdu jest ograniczony do 110 decybeli. Jednostka musi ważyć co najmniej 180 kg, łącznie z układami dolotowym i wydechowym oraz elementami układu chłodzenia. Jeśli na pokładzie jest układ turbodoładowania, limit ten obejmuje również turbosprężarkę (lub turbosprężarki) oraz chłodzenie powietrza doładowującego.

Zgodnie z przepisami maksymalna moc wynosi od 480 do 520 kW (od 653 do 707 KM). Zakres ten umożliwia dokonywanie korekt w ramach parametrów balansu osiągów (BoP, ang. Balance of Performance), które mają zapewnić równorzędność wszystkich rywalizujących maszyn LMDh. Wyraźnie określono także przebieg krzywej momentu obrotowego. W warunkach wyścigowych moc systemowa napędu hybrydowego na półosiach ma wynosić 500 kW (680 KM). Standardowe komponenty do odzyskiwania, magazynowania i dostarczania energii elektrycznej są dostarczane przez firmy: Williams Advanced Engineering (akumulator), Bosch (jednostka silnik-generator i elektronika sterująca) oraz Xtrac (przekładnia).

Czytaj też:
Ekstremalny Peugeot 9X8 Hypercar. Zaprojektowany na wyścig LeMans

Galeria:
Porsche LMDh
Źródło: Porsche Motorsport