Przełomowy silnik bez metali ziem rzadkich. Giganci postanowili go opracować

Przełomowy silnik bez metali ziem rzadkich. Giganci postanowili go opracować

Fabryka silników elektrycznych
Fabryka silników elektrycznych Źródło: Renault
Trzy gigantyczne podmioty motoryzacyjne, z Grupą Renault na czele, opracują silnik elektryczny nowej generacji, w którym metale ziem rzadkich nie będą miały zastosowania.

Grupa Renault, Valeo i Valeo Siemens eAutomotive ogłosiły, że podpisały protokół ustaleń w celu nawiązania partnerskiej współpracy w zakresie opracowania, wspólnego prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i uruchomienia we Francji produkcji elektrycznego silnika samochodowego nowej generacji, który nie wymaga zastosowania metali ziem rzadkich.

Wielka trójka z wielkim zadaniem

Trzy firmy połączą swoje know-how i doświadczenie w celu zaprojektowania unikalnego w skali światowej elektrycznego zespołu napędowego o większej mocy przy niższym zużyciu energii i niewymagającego użycia metali ziem rzadkich. W ramach tej współpracy każdy z trzech partnerów wniesie swój wkład w opracowanie i wdrożenie do produkcji dwóch kluczowych elementów silnika elektrycznego: wirnika i stojana.

Grupa Renault opracuje i wdroży do produkcji wirnik silnika w technologii EESM (Electrically Excited Synchronous Motor, czyli elektrycznie wzbudzanego silnika synchronicznego). Będzie to silnik o większej sprawności energetycznej i niewymagający stosowania metali ziem rzadkich. Oprócz dostawy podzespołów wykonanych w oparciu o wzorce każdej z trzech firm, ogólna architektura silnika typu „wszystko w jednym” przeznaczonego dla Grupy Renault zostanie również zaprojektowana przez Renault.

Moc silnika nowej generacji

Valeo i Valeo Siemens eAutomotive opracują i będą produkować stojan z wykorzystaniem zaawansowanej technologii wykonywania miedzianych uzwojeń Valeo. Dzięki know-how w tej dziedzinie Valeo osiąga większą gęstość uzwojenia i jest w stanie uzyskać większą moc z identycznego stojana bez konieczności zwiększania poboru prądu.

Dzięki tej współpracy Grupy Renault, Valeo i Valeo Siemens eAutomotive w 2027 roku uruchomią, jako pierwsi na świecie, wielkoseryjną produkcję silnika elektrycznego o mocy 200 kW, zaprojektowanego bez zastosowania metali ziem rzadkich. Produkcja silnika na potrzeby własne producenta samochodów odbywać się będzie w należącym do Grupy Renault zakładzie w Cléon w Normandii.

Wszyscy zadowoleni w oczekiwaniu na przełom

– Bardzo cieszymy się z nawiązanej z firmą Valeo współpracy. Jej know-how cieszy się uznaniem na całym świecie. Wspólnie zaprojektujemy i opracujemy nową generację zaawansowanych technologicznie silników elektrycznych, które będą produkowane w naszym zakładzie w Cléon – powiedział Luca de Meo, prezes Grupy Renault.

Christophe Périllat, dyrektor generalny Valeo, dodał: – To strategiczne partnerstwo zapoczątkuje wielki technologiczny przełom w elektromobilności. Wspólnie z Grupą Renault stworzymy samochodowy silnik elektryczny nowej generacji, dzięki któremu wyeliminujemy konieczność stosowania metali ziem rzadkich w procesie produkcyjnym. Ten nowy silnik będzie spełniał najwyższe wymogi – będzie przyjazny dla środowiska, a jednocześnie zapewni najwyższe osiągi.

Czytaj też:
Renault podsumowuje trudny rok. 2022 ma być znacznie lepszy