Rok niewiadomych dla branży leasingowej. Jest szansa na utrzymanie status quo?

Rok niewiadomych dla branży leasingowej. Jest szansa na utrzymanie status quo?

Leasing
Leasing Źródło:Santander Consumer Multirent
Związek Polskiego Leasingu poinformował, że w 2021 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 88 mld zł. Jest to wynik wyższy o 30,7 proc. niż przed rokiem. Co stanie się w tym roku?

W 2021 roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 44,6 proc. w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 28,1 proc.). Jak pokazuje najnowszy raport ZPL, w ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t, ciągników siodłowych, naczep, przyczep i autobusów (22 proc. udział) kosztem pojazdów lekkich (te ostatnie w 2020 miały 47,5 proc. udziału). Inne aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,4 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości - poniżej 1 proc.

Kryzys zmienił rynek

Jak przypomina Związek Polskiego Leasingu, rok 2021 upłynął pod znakiem ograniczonej podaży na rynku nowych samochodów, co miało swoje źródło w problemach z dostawami półprzewodników. Puste place i wielomiesięczne okresy oczekiwania spowodowały, że w drugiej połowie roku miesięczna sprzedaż nowych aut zaczęła spadać. Podczas pandemii producenci półprzewodników przestawili się na dostawy dla branż o rosnącym popycie, po tym jak gwałtownie zmalało zapotrzebowanie na półprzewodniki w sektorze motoryzacyjnym. A to w efekcie wpłynęło na ograniczenie produkcji samochodów w fabrykach w USA i Europie. Ostatecznie rynek motoryzacyjny odnotował zaledwie 6,7 proc. wzrostu rejestracji nowych samochodów w porównaniu z pandemicznym rokiem 2020.

Mimo tych niesprzyjających czynników branża leasingowa sfinansowała pojazdy lekkie (tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t.) o łącznej wartości 39,2 mld zł, co oznacza wynik o 22,9 proc. wyższy niż przed rokiem. Oba typy pojazdów tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t, odnotowały wysokie dynamiki (odpowiednio 23 proc. r/r i 22,6 proc. r/r).

Rynek sprzyjał leasingowi

Według analiz ZPL, wpływ na wyniki branży w obszarze finansowania samochodów miało otoczenie gospodarcze, które w ubiegłym roku było czynnikiem mocno wspierającym rozwój finansowania pojazdów osobowych oraz pojazdów dostawczych do 3,5 t. Gospodarka Polski urosła w 2021 roku o 5,7 proc., a głównym czynnikiem rozwoju były wydatki konsumpcyjne z dynamiką na poziomie 6,2 proc. Solidnemu odbiciu konsumpcji sprzyjała stabilna sytuacja na rynku pracy.

Leasingodawcy w ubiegłym roku oferowali także finansowanie „zielonych aktywów”. Jak pokazują analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w 2021 r. firmy leasingowe, CFM i RAC sfinansowały łącznie 8 171 osobowych samochodów elektrycznych (BEV + PHEV), co oznacza wzrost o 135 proc. w stosunku do 2020 roku. Był to segment, który mimo problemów z podażą wykazał się dużą dynamiką. W ciągu ostatniego roku do 59,3 proc. wzrósł udział leasingodawców w rejestracjach elektryków wśród nabywców instytucjonalnych. Czynnikiem, który zdaniem Związku będzie miał znaczący wpływ na popyt na samochody z napędem elektrycznym będzie realizacja programu „Mój elektryk”, czyli programu dopłat do samochodów elektrycznych. Już dziś 12 firm leasingowych i CFM wspiera realizację tego programu.

Rynek pojazdów ciężarowych w Polsce ma jedną z największych dynamik w Europie. Pod kątem wielkości sprzedaży jest już trzecim rynkiem, a wyniki spółek leasingowych są mocno powiązane z wynikami rejestracji pojazdów. Rok 2021 r. był rekordowy dla finansowania pojazdów ciężarowych przez leasingodawców. W tym segmencie rynku, gdzie ZPL uwzględnił takie aktywa jak: pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy, dodatnie dynamiki były widoczne we wszystkich grupach produktów, z wyjątkiem autobusów. Skumulowane dane ZPL na koniec 2021 r. pokazują, że branża leasingowa podpisała nowe kontrakty o łącznej wartości 19,4 mld zł, przy dynamice segmentu pojazdów ciężarowych na poziomie +63,3 proc. r/r.

Pojazdy nisko i zero emisyjne znajdują coraz większe zainteresowanie zarówno wśród użytkowników, ale również wśród firm zlecających przewozy transportowe, zalecając przejście na ekologiczne rozwiązania. Firmy leasingowe dostosowują się do potrzeb rynku i oferują możliwość finansowania tego typu pojazdów. Badanie przeprowadzone przez ZPL pokazuje, że firmy leasingowe w 2021 r. sfinansowały 833 pojazdy ciężkie (m.in. ciągniki siodłowe, autobusy) zasilane gazem (LNG/ CNG) oraz energią elektryczną, o łącznej wartości 672,1 mln zł (dane ZPL na temat części rynku leasingu).

Co nas czeka w 2022 roku?

Według kwartalnego odczytu badania koniunktury branży leasingowej, realizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, ankietowane firmy oczekują wzrostu zatrudnienia w I kwartale 2022 roku, nawet wyższego niż miało to miejsce w poprzednim kwartale. Prognozują również dalsze pogorszenie jakości portfela, jednak w mniejszej skali niż w IV kwartale 2021. Z drugiej strony firmy zapowiadają znaczne ograniczenie aktywności sprzedażowej z początkiem 2022 roku. Zarówno oceny dla prognozowanej liczby wpływających wniosków, jak i wartości zawartych umów są formułowane na wyraźnie niższym poziomie niż miało to miejsce dla IV kwartału 2021. Badane firmy w zróżnicowany sposób oceniają możliwości wzrostu poziomu finansowania dla poszczególnych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania oczekiwane są dla pojazdów lekkich oraz dla finansowania maszyn i IT. Natomiast zdecydowanie mniej pozytywne perspektywy dla dalszego rozwoju rysują się dla finansowania transportu ciężkiego oraz sektora nieruchomości.

Prognoza dla branży leasingowej na 2022 rok poziomie 10,3 proc. będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce. W bieżącym roku leasingodawcy mogą udzielić łącznego finansowania o wartości 97 mld zł.

Czytaj też:
Argumenty Polaków przeciw samochodom elektrycznym. Czy chodzi tylko o cenę?

Źródło: ZLP, IBRM Samar