Polacy coraz chętniej użytkują auta w alternatywny sposób. Tak je też kupują

Polacy coraz chętniej użytkują auta w alternatywny sposób. Tak je też kupują

Leasing samochodu
Leasing samochodu Źródło:Santander Consumer Bank
Branża wynajmu długoterminowego urosła w ubiegłym roku o 6,9 proc. w stosunku do 2020 roku. Tempo rozwoju byłoby jeszcze wyższe, gdyby nie ograniczona podaż nowych samochodów na rynku. To doskonały prognostyk na najbliższą, tegoroczną przyszłość.

Jak podkreśla Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), rok 2021 był jednym z bardziej specyficznych w historii motoryzacji. Pierwsze miesiące zaowocowały bardzo dynamiczną odbudową rynku po Covid-19 i dużymi, nawet kilkudziesięcioprocentowymi, wzrostami, dzięki czemu rynek zbliżał się do poziomów sprzedaży sprzed pandemii. W drugiej połowie roku karta jednak się odwróciła, a sprzedaż wyhamowała wskutek ograniczonej dostępności nowych samochodów.

Kupowali głównie przedsiębiorcy

W 2021 za sprzedaż nowych aut w polskich salonach nadal w przytłaczającej większości odpowiadały firmy i przedsiębiorcy. Zgodnie z danymi PZWLP, największy wzrost sprzedaży odnotowała branża wynajmu długoterminowego aut, która w 2021 roku nabyła o 9,8 proc. więcej nowych samochodów niż rok wcześniej, a liczba kupionych nowych aut w niewielkim stopniu odbiegała od sytuacji sprzed pandemii. W efekcie, pomimo problemów z podażą nowych aut, branża pod względem najważniejszego w jej przypadku wskaźnika, a więc liczebności łącznej floty, osiągnęła w 2021 r. wzrost 6,9 proc. rok do roku.

Zważywszy na trudności, to był dobry rok

Zdaniem ekspertów PZWLP, wynik ten jest dobry, biorąc pod uwagę silne niekorzystne czynniki występujące na rynku motoryzacyjnym. Co więcej, prognozy dla wynajmu długoterminowego aut w najbliższej przyszłości są umiarkowanie dobre. Jak przekonuje Związek, branża ma szansę dostać dodatkowy impuls wzrostowy za sprawą zmian w przepisach dotyczących tzw. wykupu prywatnego samochodów po leasingu. A to w konsekwencji może zwiększyć zainteresowanie wynajmem długoterminowym.

Do udanych rok 2021 może zaliczyć branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która osiągnęła wzrost aż 17,6 proc. rok do roku i zbliżyła się już do poziomu notowanego przed pandemią.

Czytaj też:
Jedna marka zdominowała ranking niezawodności. Jej polscy użytkownicy powinni być zadowoleni

Źródło: PZWLP, IBRM Samar