Jest źle i będzie jeszcze gorzej. Bardzo słabe nastroje w kluczowej branży dla Polski

Jest źle i będzie jeszcze gorzej. Bardzo słabe nastroje w kluczowej branży dla Polski

Fabryka Tychy Fiat Stellantis
Fabryka Tychy Fiat Stellantis Źródło:Stellantis
Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku pesymistycznie oceniają zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację.

Na powrót pesymizmu wśród producentów i dystrybutorów z branży motoryzacyjnej w Polsce wskazują wyniki najnowszego badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, które obszernie omawia Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów, co oznacza spadek o 23 punkty w stosunku do badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Przedstawiciele branży gorzej również oceniają przyszłość branży – wskaźnik nastrojów przyszłości branży wynosi 43 punkty i jest niższy o 32 punkty w porównaniu z edycją badania z czerwca 2021 roku.

Wszystko w dół

W porównaniu z poprzednią edycją badania widać wyraźny spadek pozytywnych ocen obecnej sytuacji panującej w branży. O 17 proc. do 30 proc. spadł odsetek producentów oceniających bardzo dobrze lub raczej dobrze obecną sytuację. 1/3 przedstawicieli producentów ocenia sytuację branży neutralnie, taka sama liczba uważa, że jest ona raczej zła. Zdecydowany spadek pozytywnych ocen obecnej sytuacji w branży motoryzacyjnej jest zauważalny również w przypadku przedstawicieli dystrybutorów – 31 proc. z nich raczej dobrze ocenia sytuację, co oznacza spadek aż o 35 proc. w stosunku do poprzedniej edycji badania, przy czym o 3 proc. do zera spadł odsetek oceniających sytuację jako bardzo dobrą. O 30 proc. łącznie do 40 proc. zwiększył się odsetek złych i bardzo złych ocen.

I będzie spadać dalej

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych mają również gorsze oceny niż poprzednio, dotyczące perspektyw sytuacji w branży w ciągu następnych 12 miesięcy. Zaledwie 24 proc. producentów i 23 proc. dystrybutorów deklaruje, że ich zdaniem sytuacja ulegnie poprawie – co oznacza spadki odpowiednio o 37 proc. i 29 proc. Natomiast 44 proc. producentów uważa, że w ciągu 12 miesięcy sytuacja nie powinna się zmienić, podczas gdy takiego samego zdania jest 37 proc. przedstawicieli dystrybutorów. Pogorszenie sytuacji branży w nadchodzących miesiącach prognozuje 32 proc. przedstawicieli producentów motoryzacyjnych (wzrost o 25 proc.) oraz 40 proc. (wzrost o 26 proc.) dystrybutorów. Przy czym w obydwu grupach pojawiły się przewidywania zdecydowanego pogorszenia, które w poprzednim badaniu nie występowały.

Czytaj też:
Rok niewiadomych dla branży leasingowej. Jest szansa na utrzymanie status quo?

Źródło: KPMG, PZPM, IBRM Samar