Katastrofa na polskim rynku samochodowym trwa. Dealerzy zaczynają panikować

Katastrofa na polskim rynku samochodowym trwa. Dealerzy zaczynają panikować

Leasing
LeasingŹródło:Santander Consumer Multirent
Po złym styczniu nastąpił zły luty, jak wynika z podsumowania sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tony) w Polsce.

Podsumowania rynku dokonał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, na podstawie danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Wynika w niego, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dmc do 3,5 tony spadła w lutym 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego stycznia 2022 roku. Skumulowana liczba rejestracji po dwóch miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

Klęski, jedna po drugiej. A teraz jeszcze wojna Rosja – Ukraina

Rynek motoryzacyjny boryka się z trudną sytuacją już od prawie dwóch lat. Początek 2022 roku nie wniósł niestety niczego optymistycznego. Do kwestii pandemii Covid-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania i kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, a także, od niedawna, wojna za naszą wschodnią granicą, która wpływa na rosnącą niepewność dotyczącą przyszłości.

„Prognoza IBRM Samar, przygotowana pod koniec ubiegłego roku i wskazująca na możliwość wzrostu sprzedaży aut w ciągu całego 2022 roku na poziomie około 5 proc. będzie musiała zostać zweryfikowana. Niestety, wiele wskazuje na to, że wynik na koniec roku może być niższy od zakładanego”, czytamy w podsumowaniu wyników lutego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2022 roku zarejestrowano w Polsce 38 764 samochody osobowe oraz dostawcze o dmc do 3,5 tony, czyli o 10,94 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 15,81 proc. więcej niż w styczniu 2022 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 10,17 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lutym 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 541 samochodów osobowych, o 11,16 proc. mniej niż rok wcześniej i o 15,75 proc. więcej niż w styczniu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 62 518 samochodów osobowych, o 10,72 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W lutym 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,3 proc. Udział firm osiągnął poziom 69,7 proc.

4 z pierwszych 15 marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy Kia o 46,54 proc. Największy spadek zanotował Volkswagen, o 39,52 proc.

Toyota liderem, za nią Kia

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 12 258 aut tej marki, o 1,87 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,61 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 341 sztuk, o 46,54 proc. więcej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 10,14 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 5 514 samochodów, o 37,72 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,82 proc. Na czwartej pozycji był Hyundai, a na piątej Volkswagen.

Najpopularniejsze auta na polskim rynku

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku była dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota RAV4 oraz Skoda Octavia, następnie Kia Ceed, a za nią Toyota Yaris.

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris, na drugim miejscu – Dacia Sandero, na trzecim – Kia Sportage, na czwartym – Hyundai Tucson, a na piątym – Toyota RAV4.

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla. Na drugim miejscu jest Toyota RAV4, na trzecim – Skoda Octavia, na czwartym – Kia Ceed, a na piątym – Toyota Yaris.

Czytaj też:
Wojna w Ukrainie. Największy producent samochodów na świecie odcina Rosję

Źródło: IBRM Samar, CEPiK