Nowe bezemisyjne autobusy miejskie opracują wspólnie Toyota, Isuzu i Hino

Nowe bezemisyjne autobusy miejskie opracują wspólnie Toyota, Isuzu i Hino

Autobusy Sora
Autobusy Sora Źródło:Toyota
Toyota, Isuzu i Hino rozpoczną produkcję niskopodłogowych autobusów w 2024 roku. Będą to pojazdy nowej generacji, z elektrycznym napędem wodorowym (FCEV).

Należąca do Toyoty marka Hino, japoński producent autobusów i ciężarówek, wspólnie z marką Isuzu rozpoczną w 2024 roku produkcję miejskich autobusów niskopodłogowych z elektrycznym napędem na baterie (BEV). Pojazdy będą powstawały w zakładach spółki joint-venture J-Bus.

Autobusy Sora

Isuzu i Hino współpracują w branży autobusowej od 2002 roku, stale dostosowując swoją ofertę do zapotrzebowania i wymagań operatorów autobusów w Japonii. Jak podkreślają partnerzy, trwające obecnie intensywne dążenia branży transportowej do neutralności klimatycznej zwiększają zapotrzebowanie na bezemisyjne autobusy miejskie, a Hino i Isuzu są gotowe, by odpowiedzieć na te potrzeby.

Autobusy Sora

Nowa generacja elektrycznego autobusu na wodór

Toyota razem z Hino i Isuzu rozpoczyna także prace rozwojowe nad nową generacją miejskich autobusów z elektrycznym napędem na wodór (FCEV). Pojazdy te powstaną na platformie nowego niskopodłogowego autobusu BEV i otrzymają elektryczny napęd na wodorowe ogniwa paliwowe, opracowane dla sedana Toyota Mirai. Dzielenie tych samych komponentów między pojazdy elektryczne na baterie i na wodór pozwoli znacząco obniżyć koszty, natomiast zastosowanie ogniw paliwowych nowej generacji, przy doświadczeniach Toyoty i Hino w produkcji autobusów wodorowych, pozwoli bardziej trwałe pojazdy wyższej jakości. Obecnie Toyota oferuje na japońskim rynku 10,5-metrowy autobus Sora dla około 80 osób.

Autobusy Sora

Autobusy wodorowe od 2018 roku

Toyota Sora, miejski autobus elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, trafiła do sprzedaży w Japonii w marcu 2018 roku. Pojazd otrzymał napęd elektryczny z ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai pierwszej generacji, która zadebiutowała pod koniec 2014 roku. Napędy na ogniwa paliwowe nie emitują CO2 ani żadnych spalin, a ich praca jest cicha i generuje minimalny poziom wibracji. Autobusy Sora zostały w dużej liczbie kupione przez władze Tokio. Nie tylko służą do codziennego transportu pasażerów, ale także zostały włączone do systemu reagowania kryzysowego jako mobilne źródła prądu. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.

Czytaj też:
Technologia ogniw paliwowych Toyoty debiutuje w łodzi wyścigowej z napędem wodorowym

Źródło: Toyota