Kryzys półprzewodników w Europie pomoże przezwyciężyć amerykański gigant technologiczny

Kryzys półprzewodników w Europie pomoże przezwyciężyć amerykański gigant technologiczny

Fabryka Toyoty
Fabryka Toyoty Źródło: Toyota
Inwestycje Intela warte 88 miliardów euro pomogą zmniejszyć uzależnienie Europy od importu komponentów elektronicznych z krajów Dalekiego Wschodu i złagodzą problemy z dostawami półprzewodników m.in. dla producentów aut.

Amerykański producent chce przede wszystkim zbudować dwie fabryki chipów w Magdeburgu w Niemczech, ale inwestycje obejmą także inne kraje Unii Europejskiej. W planach Intel ma także m.in. rozbudowę istniejącej fabryki w Irlandii, utworzenie ośrodka projektowo-badawczego we Francji oraz zakładu pakowania i montażu półprzewodników we Włoszech.

Półprzewodniki głównie dla branży moto

Firma powiększy również swoje laboratoria badawcze w Polsce i chce stworzyć wspólne laboratoria z Barcelona Supercomputing Center w Hiszpanii. Początkowe nakłady inwestycyjne wyniosą 33 miliardy euro, w tym 17 miliardów euro zostanie wydanych w Niemczech, gdzie prawdopodobnie to przemysł samochodowy będzie głównym odbiorcą nowych chipów Intela.

Wielkie straty niemieckiej motoryzacji

Jak czytamy na stronach Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, problemy z niedoborem półprzewodników od wielu miesięcy dotkliwie uderzają m.in. w branżę motoryzacyjną. I tak na przykład niemiecki producent samochodów Volkswagen, podczas konferencji wynikowej we 15 marca podkreślał, że w wyniku braku tych komponentów sprzedał w zeszłym roku o 2 miliony mniej samochodów niż wcześniej planował.

Unia Europejska musi sama zadbać o chipy

Trwający od wielu miesięcy niedobór półprzewodników zaszkodził niemal wszystkim producentom sprzętu elektronicznego, AGD czy wreszcie samochodów na całym świecie. Problem ten ze szczególną siłą dotknął państwa Unii Europejskiej, bardzo silnie uzależnione od dostaw półprzewodników np. z krajów dalekowschodnich, takich jak Tajwan czy Chiny. Aby zapobiec przyszłym problemom z dostępnością tych kluczowych dla europejskiego przemysłu komponentów i ułatwić mu skuteczne konkurowanie na światowych rynkach Komisja Europejska przygotowała specjalną ustawę pn. „EU chips Act”.

Czytaj też:
Części nie ma, w fabrykach przestoje, a Grupa Volkswagena i tak zadowolona z zysków

Źródło: IBRM Samar, Reuters