Według danych przedstawionych przez niemiecki automobilklub ADAC przy minusowych temperaturach samochody elektryczne zużywają od 34 do blisko 100 proc. więcej prądu. Z tego powodu zasięg „elektryka” zimą może spaść od 25 do nawet 50 proc.
Niemiecki ADAC znany jest z przedstawiania wielu obiektywnych badań dotyczących realnych parametrów pojazdów. W jednym z najnowszych raportów niemieccy specjaliści wzięli na tapet temat spadku zasięgu samochodów elektrycznych przy minusowych temperaturach.
Wszystkie auta były badane w tych samych warunkach
Badanie odbyło się w temperaturach rzędu -7 stopni Celsjusza, a wyniki były porównywane do analogicznego poboru przy 14 stopniach na plusie. Eksperci sprawdzili siedem różnych eklektycznych modeli samochodów, by z tej grupy kontrolnej wyłonić samochody o najniższym zasięgu i te, które przejadą najwięcej przy niskich temperaturach. Testowane samochody to: Fiat 500e, Ford Mustang Mach-e, Hyundai Kona Electric, Lexus UX300e, Nissan Leaf E+, Renault Zoe oraz Volkswagen ID.3.
Miażdżące dla elektryków wyniki testu
Oto ranking. Im jest dalej, tym gorzej. Miejsce 1 zajęło auto, które wykazało największy spadek zasięgu przy minusowych temperaturach. Z kolei miejsce 7 wóz, który z zimą dał sobie radę najlepiej.
Miejsce 7
Fiat 500e
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 244
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -25
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +34
Miejsce 6
Renault Zoe
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 351
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -30
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +44
Miejsce 5
Hyundai Kona Electric
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 215
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -32
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +46
Miejsce 4
Ford Mustang Mach-E
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 300
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -33
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +48
Miejsce 3
Lexus UX300e
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 224
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -37
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +59
Miejsce 2
Nissan Leaf E+
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 332
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -37
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +59
Miejsce 1
Volkswagen ID.3
-
Zasięg przy temperaturze +14℃ [w km]: 324
-
Spadek zasięgu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: -50
-
Wzrost poboru prądu przy temperaturze -7℃ [w proc.]: +99
Czytaj też:
Kia zdradza swój plan „podboju świata”. 4 mln aut rocznie i 1,2 mln elektryków