Kryzys w salonach dealerskich trwa. Klientów jest pod dostatkiem, ale brak aut

Kryzys w salonach dealerskich trwa. Klientów jest pod dostatkiem, ale brak aut

Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjne
Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjneŹródło:Shutterstock / Sinuswelle
Liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych spadła w marcu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do lutego 2022 roku. Skumulowana sprzedaż po trzech miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

To dziewiąty z rzędu spadek sprzedaży rok do roku. Wśród czynników odpowiedzialnych za ten spadek trzeba wymienić utrzymujące się perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, a także problemy związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat. Dodatkowo, agresja na Ukrainę wpłynęła na ceny surowców, w tym niklu wykorzystywanego do produkcji baterii. O ile na początku roku cena tony niklu wynosiła 20-30 tys. dolarów, to po agresji rosyjskiej przekroczyła poziom 100 tys. dolarów. Wzrost ten przekłada się na ceny samochodów i wpływa na decyzje zakupowe klientów. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen.

Prognoza IBRM Samar na 2022 rok zakłada rejestrację 455 tys. samochodów osobowych oraz 70 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 45 666 samochodów osobowych oraz dostawczych o dmc do 3,5 t, czyli o 17,77 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 17,81 proc. więcej niż w lutym 2022 roku. Dane skumulowane (117 902 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,27 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 39 530 samochodów osobowych, o 17,39 proc. mniej niż rok wcześniej i o 17,86 proc. więcej niż w lutym 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 102 048 samochodów osobowych, o 13,43 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W marcu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,65 proc. Udział firm osiągnął poziom 70,35 proc.

Pięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy Kia o 38,03 proc. Największy spadek zanotowała Skoda, o 42,56 proc.

Kia goni Toyotę

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 118 482 auta tej marki, o 9,38 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,11 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 785 szt., o 38,03 proc. więcej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,59 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 8 658 samochodów, o 42,56 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,48 proc.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota RAV4 oraz Toyota Yaris, następnie Kia Sportage, a za nią Hyundai Tucson.

Czytaj też:
Szwedom sprzedaż mocno spadła. Ale urósł udział aut zelektryfikowanych

Źródło: IBRM Samar, CEPiK