Przedsiębiorcy kupują coraz więcej, ale rynek rośnie bardzo powoli

Przedsiębiorcy kupują coraz więcej, ale rynek rośnie bardzo powoli

Ford E-Transit
Ford E-Transit Źródło:Ford
Dane sprzedażowe wskazują na to, że przedsiębiorcy kupują z miesiąca na miesiąc coraz więcej dostawczaków. Zła wiadomość jest taka, że rok temu było lepiej i jeszcze trochę potrwa, aż osiągniemy ten poziom z 2021 roku.

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w marcu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 6 136 samochodów dostawczych, o 20,10 proc. mniej niż rok wcześniej i o 17,48 proc. więcej niż w lutym 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 15 854 samochody dostawcze, o 12,30 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Spory wzrost Mitsubishi i spadek Citroena

Jak podsumowuje IBRM Samar, 7 z pierwszych 15 marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Mitsubishi, o 97,67 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 53,39 proc.

Tytuł lidera rynku w 2022 r. dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 3 917 aut tej marki, o 37,01 proc. więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 24,71 proc. Na pozycji wicelidera znalazło się Iveco, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 816 sztuk, o 12,10 proc. więcej niż w 2021 r. Udział marki w rynku wyniósł 11,45 proc. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2022 r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 1 775 pojazdów dostawczych, o 30,75 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,20 proc.

Najpopularniejszy Master

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master (3 078 szt.; +28,46 proc. r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (1 816 szt.; +12,10 proc. r/r), na trzeciej Mercedes Sprinter (982 szt.; +0,20 proc. r/r), a na czwartej Ford Transit (736 szt.; -26,62 proc. r/r). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Proace City (623 szt.;-7,01 proc. r/r).

Czytaj też:
Kryzys w salonach dealerskich trwa. Klientów jest pod dostatkiem, ale brak aut

Źródło: IBRM Samar, CEPiK