Jeśli już Polacy kupują, to naprawdę drogie auta. Które najchętniej?

Jeśli już Polacy kupują, to naprawdę drogie auta. Które najchętniej?

Audi A6 Avant E-tron Concept
Audi A6 Avant E-tron Concept Źródło: Audi
Rekordowy udział aut klasy premium w polskim rynku. W marcu 2022 roku liczba ich rejestracji była znacznie wyższa niż w lutym tego roku.

Jak wylicza Instytut Badania rynku Motoryzacyjnego Samar, w marcu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 156 nowych samochodów klasy premium, o 50,70 proc. więcej niż w lutym 2022 roku i o 1,6 proc. mniej w zestawieniu z marcem ubiegłego roku.

Najlepszy wynik w historii

Marcowy wynik bieżącego roku był lepszy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 8 363 samochody z segmentu premium. W marcu tego roku samochody z wyższej półki miały największy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Łącznie w I kwartale tego roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 22 295 nowych samochodów klasy premium, o 8,2 proc. (1 979 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie roku 2021.

Jak podkreślają eksperci, ten historyczny marcowy wynik samochodów klasy premium wynika nie tyle z nagłego boomu na drogie auta, ile z faktu, że spadki rejestracji w tym segmencie były o wiele mniejsze niż całego rynku, w tym samochodów marek popularnych.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 39 530 aut osobowych, o 17,39 proc. mniej niż rok wcześniej i o 17,86 proc. więcej niż w lutym 2022 r. Od stycznia do marca br. 2022 roku zarejestrowano 102 048 samochodów, o 13,43 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Premium też mają pod górkę

Sprzedaż samochodów klasy premium także napotyka na problemy wywołane nieustającymi brakami półprzewodników, czy te związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem autosalonów w nowe samochody, a dealerzy sygnalizują wielomiesięczne opóźnienia w dostawach. Podkreślają też, że jeśli wcześniej w lepszej sytuacji były osoby decydujące się na zakup aut marek premium, to obecnie problemy z dostępnością aut nie omijają już także tego segmentu rynku. Trudną sytuację pogłębiają także rosnące ceny samochodów, co spowodowane jest m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji. A to wpływa przecież na decyzje zakupowe klientów. – Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert IBRM Samar.

BMW numerem 1 

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek w I kwartale 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 5 516 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 9,22 proc. mniejszym niż na koniec marca 2021 roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-marzec 2021 roku to: seria 3, X3 oraz seria 5.

Na drugiej pozycji I kwartał 2022 roku zakończył Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce od stycznia do marca 5 079 samochodów z wyższej półki, o 6,10 proc. mniej (r/r). W gamie Mercedesa zwycięska na koniec marca 2022 roku okazała się Klasa GLC, przed klasą C oraz GLC Coupé.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 4 592 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 8,09 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec I kwartału 2021 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w I kwartale 2022 roku najlepiej sprzedawał się model A3. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q5, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3.

Na czwartym miejscu znalazło się Volvo, a na piątym Lexus. Największym wzrostem procentowym może pochwalić się Tesla. Polacy kupili i zarejestrowali 378 egzemplarzy tych aut wobec 269 w okresie od stycznia do marca roku 2021.

Czytaj też:
Nie ma aut, także używanych. Import radykalnie spada

Źródło: IBRM Samar, CEPiK